Medikal tekstilde 32 ülkeye de ihracat yapan Mediteks, Dubai sermayesinin ilgi odağında… Dubaililer’in ortak olmak istediği şirket, üretimin yüzde 15’ini ihraç ediyor ve Türkiye’deki özel hastanelerin medikal tekstil ihtiyacının yüzde 80’ini karşılıyor.
1976 doğumlu olan Ekrem Başarır’ın iş hayatıyla tanışması Londra’daki eğitim hayatını tamamlayıp Türkiye’ye dönmesiyle olmuş. Aile şirketlerinde, kuşaklar arası görüş farklılıkları nedeniyle işini kurmaya karar vermiş. Babasının tüm ısrarlarına rağmen aile şirketinde çalışmayı kabul etmemiş ve kendi yolunu çizmeyi tercih etmiş. Annesi de doktor olmasını istiyormuş. Tekstil ve tıp alanını birleştirip, gelecek gördüğü ‘medikal tekstil’ sektörüne yönelmiş ve 2001 yılında Mediteks’i kurmuş.
İşlerini oturtuncaya kadar büyük zorluklara çektiğinin ama yılmadığını vurgulayan Başarır, “Babam her ne kadar başta kendi işimi kurmama karşı çıksa da kararlı olduğumu görünce bana yardım etti. Üretim için yedi makine verdi. Ayrıca Bayrampaşa’daki 14 bin metrekare kapalı alana sahip olan üretim tesisimiz içinde de bize bin 500 metrekarelik bir bölüm ayırdı. Böylece üretim yolculuğumuz başladı ve bugün 68 makineli bir tesis haline geldik” diye anlatıyor.
İş hayatında babası Yaşar Başarır ve eniştesi Yahya Akel’i örnek alarak ilerlediğini belirten Ekrem Bey, başarılı olmak için planlama, ekip çalışması ve iletişimin önemini vurgularken, şans faktörünün en büyük etkenlerden biri olduğunu söylüyor.
PAZARIN HAKİMİ
Türkiye’de medikal teksil pazarının büyüklüğü 100 milyon metre. Bu alanda üretimi yapan firma sayısı ise yalnızca sekiz… Medikal tekstilde ürün maliyetinin yüzde 70’ini hammadde oluşturuyor. Hammaddeyi pahalıya satın alan yerli şirketlerin, daha ucuz üretim yapan ülkelerle rekabet şansı azalıyor. Bu nedenle üretimlerinin sadece yüzde 15’lik kısmını ihraç edebildiklerine vurgu yapan Başarır, şunları ekliyor: “Umman’dan Gana’ya, Birleşik Arap Emirlikleri’nden Romanya’ya kadar pek çok ülkeye medikal tekstil ürünleri ihraç ediyoruz. Pamuğu yerli üreticilerden alıyoruz, yüzde 100 yerli pamuk kullanıyoruz. Medikal tekstilin içine; sargı bezleri, elastik bantlar, gaz kompresleri gibi içinde kumaş olan her türlü tıbbi tekstil ürünleri giriyor. Biz bunların hepsini üretiyoruz. Türkiye’deki özel hastanelerin yüzde 80’ine ürün veriyoruz. Acıbadem Grubu’nun 12 yıldır ürün tedarikçisiyiz. 2001 yılından beri medikal tekstile 25 milyon liralık yatırım yaptık. İç pazardaki pazar payımız ise yüzde 45. Yeni yatırımlarımızla birlikte pazar payımızı yüzde 75’e çıkarmayı hedefliyoruz. ”
HER GEÇEN BÜYÜME PAYI ARTIYOR
İş hayatında örnek aldığı babası Yaşar Başarır; 1970 yılında Bayrampaşa’da temellerini attığı Akdokuma Tekstil, kurdela gibi tekstil aksesuarları alanında dünyaca ünlü markalara üretim yapıyor. Üretiminin yüzde 70’ini Avrupa Birliği ülkeleri başta olmak üzere birçok ülkeye ihraç eden şirket, kurucusunun 2006 yılında vefatının ardından ikinci kuşağın yönetiminde büyümesini sürdürüyor. Akdokuma ve Mediteks Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Başarır, sektördeki konumlarını şöyle özetliyor: “Hem tekstil aksesuarlarında hem de sağlığa yönelik medikal tekstil, alçılı sargı bezi ve sıcak-soğuk jel ürünlerimizle oldukça iyi bir konuma geldik. Bu iki alanda büyüyoruz. Bu yıl, faaliyet gösterdiğimiz Bayrampaşa’daki tesisimize
ilave Edirne de 11.000m2 kapalı alanda faaliyet gösteren bir tesis kurduk. Yıl sonunda Akdokuma ve Mediteks’in toplam 50 milyon lira ciroya ulaşmasını planlıyoruz.”
Akdokuma şirketimizde ikizim Begüm Ayaydın, en büyük yardımcım. İhracat departmanı ile o ilgileniyor. Tekstil aksesuarı ve medikal tekstil alanında toplam 32 ülkeye ihracat yapıyoruz.” İki şirketin büyüme potansiyeli yabancı yatırımcıların da ilgisini çekiyor.
Akdokuma nın İngiliz, Mediteks’in ise Dubaili bir şirketten ortaklık teklifi aldığını da belirten Başaır, finansal olarak daha da güçlü olmak ve yeni pazarlara açılabilmek için yabancı ortaklığa sıcak bakıyor.
JEL ÜRETİMİ DE VAR
Başarır Ailesi tekstil aksesuarı ve medikal tekstil dışında farklı bir alanda da faaliyet gösteriyor. Yine ‘Mediteks’ çatısı altında buzdolabına koyulup ihtiyaç olduğunda kullanılan ‘Cold – Hot Threapy’ ürünleri üretip satışını gerçekleştirdiklerini söyleyen Başarır, bu alana giriş öykülerini ise şöyle anlatıyor: “Biz bu ürünü başka bir firmadan alıp satıyorduk. Ancak kalite ve terminlerde sorun yaşayıp, aradığımız kalitede ürünü rekabetçi fiyatlarla piyasada bulamayınca bu alana girmeye karar verdik. 2003 yılında arabamı satıp bu işe soyundum. İtalya’dan bu işe yönelik teknolojiyi getirdik. Bu işe tek olmak için girdik ve bunu da başardık. Zamanla çocuklara yönelik lisanslı ürünler de geliştirdik.”