AB'de kriz nedeniyle tüketim harcamalarının kısılması Türkiye'nin en büyük hazırgiyim ihracat pazarı olan bölgedeki performansını olumsuz etkiliyordu. Buna paralel olarak maliyet hassasiyeti giderek artan AB'nin alımlarını daha ucuz ülkelere yönlendirmesi Türkiye'yi sahip olduğu önemli bir konumdan etti.
AB Komisyonu İstatistik Ofisi'nin rakamlarına göre bu yılın ilk 9 ayı itibarıyla AB'nin hazırgiyim ithalatında her zaman Çin'in ardından ikinci ülke olan Türkiye, ilk kez üçüncülüğe geriledi. İkinci ülke ise Bangladeş oldu. Türkiye, bu yılın ilk dokuz ayında AB'ye 6.2 milyar Euro tutarında hazırgiyim ihracatı yaptı. Bangladeş'in ihracatı ise 6.4 milyar Euro oldu.
2011'in aynı dönemine göre Türkiye'nin ihracatı yüzde 3.7 oranında gerilerken, Bangladeş'inki yüzde 8.9 arttı. Miktar bazında da bakıldığında Türkiye'nin ihracatı yüzde 5.1 oranında düşerek 270 bin 396 ton şeklinde gerçekleşti. Buna karşılık Bangladeş'in miktar bazındaki ihracatı yüzde 1.1 artarak 519 bin 775 ton oldu. Bangladeş'in miktar bazıyla, gelir bazındaki artış farkı ülkenin hazırgiyimde katma değeri yüksek üretimi giderek artırdığı şeklinde yorumlandı.
ABD PATLADI
AB'nin toplam hazırgiyim ithalatında payı yüzde 1'i geçmese de ABD'nin gösterdiği yükseliş dikkat çekti. ABD'nin AB'ye hazırgiyim ihracatı Euro bazında yüzde 24.8 ve miktar bazında yüzde 20.1 arttı. ABD, 335.6 milyon Euro tutarında 8 bin 864 tonluk ihracat gerçekleştirdi. ABD, AB'ye hazırgiyim ihracatı yapan ilk 20 ülke arasında Kamboçya'dan sonra en fazla artış gerçekleştiren ülke oldu ‘337 EURO ZAM YAPTIK’ AB’nin hazırgiyim ithalatı toplamda yüzde 5.6 düşerek 50.2 milyar Euro oldu. Miktar bazında da yüzde 13.2’lik düşüş olsa da ihracatçıların AB’ye verdiği birim fiyat zamlandı. Türkiye’nin ihracat fiyatı ton başına 22 bin 676’dan 337 Euro yükselerek 23 bin Euro’ya çıktı. Bangladeş ise tonu 12 bin 489 Euro’dan mal sattı.
‘SADECE UCUZ İŞÇİLİK DEĞİL’
İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Hikmet Tanrıverdi, meselenin ucuz işçilik olmadığını belirtti. Tanrıverdi, "Hammaddeyi bizden daha ucuza alıyorlar. Bizim ödediğimiz vergileri ödemiyorlar. Sadece ucuz işçilik olsa, kaliteyle aşarız. Bizim artış potansiyelimiz yüzde 10" dedi
Haberturk