İndirimlere rağmen hazır giyim fiyatları tüketicinin cebini yakıyor. İthalata gelen ek vergiler nedeniyle Avrupa'dan bile pahalı giyiniyoruz.
Bu yıl giyinmek pahalı... İndirimler bile tüketiciye yetmiyor. Suçlu: Geçen yıl hazırgiyim ve tekstil ithalatına gelen ek vergiler. Yüzde 30-40’ları bulan ek vergileri tüketiciye yansıtmamak için uzun bir süre direnen hazır giyim markaları, geçen yıla göre kış sezonunda fiyatlarına yüzde 25-30 oranında zam yapmak zorunda kaldı. Öyle ki global markaların
Türkiye’deki fiyatları birçok ülkeyi solladı.
Avrupa’dan pantolonu daha ucuza aldım
Vergi artışından dolayı markaların maliyetlerinin ciddi oranda arttığını kaydeden Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Cem Negrin, hazırgiyim ürünlerinin kış sezonunda geçen yıla göre yüzde 30’a yakın daha pahalı satıldığını açıkladı.
Negrin, “Geçen ay yurtdışından Türkiye’de de olan global bir markadan pantolon satın aldım. Türkiye’deki fiyatından en az yüzde 30 daha ucuzdu” dedi.
Geçen sezon markaların birçoğunun ‘geri adım’ umudu ve rakiplerinin stratejisini görmek için zam yapmadığını belirten Negrin, şu açıklamayı yaptı: “Birçok marka üretimini Türkiye’ye kaydırdı. Ama bu da maliyetleri daha çok arttırdı. Oklar yine yurtdışında üretimi gösteriyor.”
Hep aşağı çektiğimiz fiyatları artırdık
LC Waikiki’nin stratejisinin her yıl fiyatları yüzde 10 geri çekme üzerine kurulu olduğunu kaydeden LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, “Bu kış fiyatlarımızı yüzde 4-5 oranında arttırdık. Sektörün satışları yüzde 10-15 oranında düştü” dedi.
Türk markaların Avrupa’daki rekabet gücünü kaybettiğine de dikkat çeken Küçük, şu açıklamayı yaptı:
“Avrupa’da ve Türkiye’de mağazası olan markalar arasında ciddi bir fiyat farkı var. Avrupa’daki mağazalarına direkt Bangladeş’ten, Çin’den ürünü alıp koyuyor. Türkiye’de ise yüzde 40’a yakın vergiyi ödeyip koyuyor. Bu da Türk tüketicisinin Avrupalı tüketiciye göre aynı malı daha pahalı giymesine neden oluyor.”
Hızlı moda zorda üst segment çıkışta
Madalyonun diğer bir yüzünde ise üst segment markaların elde ettiği rekabet avantajı var. Perspective Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Gencer devletin iç pazardaki üreticileri harekete geçirmek için yaptığı ek vergi uygulamasının amacına ulaşmadığına dikkat çekti. Gencer, “Artık Türkiye’de fiyat avantajı dönemi bitti. Bugün bizim gibi üst segmentte faaliyet gösteren markalar çok etkilenmese de hızlı modayı benimseyen markalar ciddi sıkıntıda. Onların fiyatları neredeyse bizim fiyatları yakaladı. Maliyetler çok ciddi arttı. Piyasada fiyatlar yüksek olduğu için satışlarda genel anlamda yüzde 10-15 düşüş var. Geçen yılın ekim ve kasım ayları çok durgun geçti” diye konuştu.
patronlardunyasi.com