Pazarda rakipleri karşısında öne geçmek isteyen firmalar, markalarının reklamını kolay yoldan yapmak için dizileri kullanıyor.
Bu konu hakkındaki sorularımızı yanıtlayan Adres Patent Marka ve Patent Danışmanı Seval Yılmaz rekabetin bu durumun başlıca nedeni olduğunu söyledi.
Milyonları ekrana kilitleyen diziler, son zamanlarda ticaret hayatının da yakın markajı altında. Öyle ki yakın zamanda yapılan marka başvurularının birçoğu oynadığı sezonda reyting rekoru kıran dizilerin ucundan kıyısında mutlaka geçiyor.
Bunun başlıca nedeninin pazardaki kıyasıya rekabet olduğunu vurgulayan Adres Patent Marka ve Patent Danışmanı Seval Yılmaz; “Markalarını seçerken popüler dizi veya dizi karakterlerinden yararlanan firmaların rekabet ortamında işi kolaylaşıyor. Bu yöntem markanın reklam faaliyetleri açısından daha az zamanda daha geniş kitleye ulaşmasını sağlıyor. Çünkü önceden adı defalarca kez duyulan dizilerin ya da karakterlerin isimleriyle markalaşan ürünler çok hızlı benimseniyor. Örnek olarak ‘Hürrem Yüzüğü’nü ele alalım. Dizinin ilk sezonunda piyasaya sürülen ürün pırlantasından imitasyonuna kadar her alanda satış patlaması yaşadı. Hal böyle olunca dizilerin tanınmışlığından yararlanıp kolay yoldan reklam yapmak isteyen üreticiler ünlü dizideki birçok isim için Türk Patent Enstitüsü’nün kapısını aşındırdı.” şeklinde konuştu.
DOLAYLI YOLDAN REKLAM
Satış rekoru kıran ürünlerden bazılarının çok ilginç olduğunu söyleyen Seval Yılmaz: “Birçoğu hala beklemede olan başvuruların yanında markalaşan ürünlerin bazıları da gündemi oldukça meşgul ediyor. Daha önce yüzük örneğinde olduğu gibi ürünler satışa sunulduğu an tüketicinin yanı sıra medyanın ve sosyal medyanın ilgisini de büyük oranda çekebiliyor. Neredeyse haftalarca gündemden düşmeyen ürün, dolaylı yoldan dizinin de konuşulmasını, gündemde kalmasını sağlıyor. Aslına bakılırsa Muhteşem Yüzyıl dizisi de, Hürrem Yüzüğü ile dolaylı yoldan, yapılan bu reklamlardan yararlandı. Sonucu her ne kadar tüketicinin avantajına diye düşünülse de yapımcılarda bu durumdan en büyük faydayı sağlıyor.” dedi.
MARKALAŞAN ÜRÜNLER EK GELİR KAPISI
Dizi yapımcılarının markalarını tescil ettirmek konusunda çok daha titiz davranmaları gerektiğinin altını çizen Seval Yılmaz; “Bazı durumlarda üretici de, yapımcı da haklarını dikkatle incelememiş olabiliyor. Son yıllarda marka konusunda daha bilinçli davranan yapımcılar, dizi ve karakter isimlerini sadece bağlı bulunduğu değil, geniş sektörlerde tescil ettiriyorlar. Böylelikle kendilerine ciddi bir gelir kapısı açıyorlar. Çünkü tescillenen sektörlerde o isimle markalaşmak isteyen üreticiler yapımcıdan ‘Lisans Hakkı’ talep etmek zorunda kalıyor.
Oldukça önemli olan bu konuyu biraz daha açacak olursak, üretici firma ürünü için yapımcıdan lisans hakkı talep ediyor. Lisans hakkı, belirlenen süreyle markanın üreticiye geçmesi anlamına geliyor. Yapımcı ile şartlarda uzlaşıldığı takdirde, ilgili sektörde -bir ücret karşılığında- üretici, markayı kullanabiliyor. Böylece iki tarafında hakları yasalar tarafından korunuyor. Üretici firma istediği ismi kullanırken hiçbir yasal engelle karşılaşmıyor. Ürününü piyasaya sürüyor. Yapımcı ise markanın lisansını, şartlarına uygun şekilde vererek ek gelir elde etmiş oluyor.’ dedi.
ÖNCELİKLE ÖZGÜN MARKA
Vekil oldukları firmalara öncelikli olarak kendilerine özgü markalar yaratmaları konusunda destek verdiklerini söyleyen Seval Yılmaz; “Biz şirket olarak danışanlarımıza her zaman taklitten uzak, yeni markalar yaratılması konusunda destek veriyoruz. Çünkü bu durum vekillerimizi karşılaşabilecekleri yasal sorunların dışında tutuyor.
Ancak bazı durumlarda ise vekillik hizmeti sunduğumuz müşterilerimize dizilerin ya da karakterlerin isimlerini kullanmaları halinde lisans hakkı talep etmelerini öneriyoruz. Markalaşmak istedikleri isimleri lisans hakkını ödeyerek kullanmaları halinde hiçbir engelle karşılaşmıyorlar. Böylelikle çift taraflı anlaşma sağlandığı için tarafların hakları korunmuş oluyor.” dedi.
GENİŞ SEKTÖRLERDE TESCİL ÇOK ÖNEMLİ
İletişimin bu kadar kolay hale geldiği, herkesin her şeye istediği zaman ulaşabildiği bir dünyada yaşıyoruz. Çıkan yeni ürünleri takip etmek onlar hakkında bilgi edinmek dolayısıyla daha kolay hale geldi. Piyasaya hatalı sürülen ürünlerden kısa sürede haberi olan tüketicinin kafasında olumsuz etki yaratabilen markalar, yapımcılara önemli ölçüde zarar verebilir. Kötü reklam konusunda yapımcıları uyaran Adres Patent Marka ve Patent Danışmanı Seval Yılmaz; “Geniş sektörlerde tescil almamaları halinde olabilecek her kötü ürün dizinin aleyhine olacaktır. Şöyle ki, marka ismini diziden seçen üretici kadar, yapılan kötü eleştiriler yapımcıyı da olumsuz etkiliyor. Sonuç itibariyle ürünün kimin tarafından nasıl yapıldığı bilmeyen yapımcı, markayı tescil ettirmediği için marka üstünde hak talep edemiyor. Bu durumlarda ister istemez dizinin markaları da risk altında oluyor. Hiçbir yapımcı bunu göze almak istemez.
Başka bir dezavantajı ise, dizilerin yarattığı imajın, tescil ettirilmek istenen ürünle hiçbir bağının bulunmaması. Örneğin; kafamızda sevgi ile bütünleşmiş bir ismin ateşli silahlarda marka haline gelmesi oluşabilecek en ciddi sıkıntılardan biri. Bu tezatlıktan kolay reklam konusunda yarar görebilecek üretici, dizinin imajına da bir o kadar zarar verebilir.
Bu nedenlerden dolayı yapımcılar karşılaşmak istemedikleri durumlar için marka tesciline önem vermeliler. Sonuçları ciddi sıkıntılar doğurabileceği gibi yapımcıları kişisel olarak da rahatsızlık duyabilecekleri, kendi yarattıkları markaları zedeleyecek ürünleri piyasada görmek istemeyeceklerdir.
Kısaca toparlamak gerekirse, kısa zamanda reklam yapıp sektörde rakiplerinin önüne geçmek isteyen üreticiler, dizilerle daha çok uğrayacağa benziyor. Bu konuda öncelik yapımcılara düşüyor. Haklarının farkında olan yapımcılar karşılaşacakları sorunlardan, markalarını geniş sektörlerde tescil ettirerek sıkıntısız kurtulabilirler. Aynı durum üretici için de geçerli. Lisans bedeli ödenen marka piyasaya sürüldüğünde hem taklit edilebilirliği ortadan kalkıyor hem de yasal sorunlarla uğraşmıyorlar. Bu durum iki taraf içinde önerebileceğimiz en sağlıklı yöntem.’ açıklamasında bulundu.
patentakademisi