Whatsapp Tekstil Kursları Destek Hattı

Erkek giyiminde ‘Jaka’ satıyor

Jakamen tohumlarını İstanbul Eminönü’nde atan bir erkek giyim markası. Türkiye geneline yayılırken, pek çok ülkeye de ihracata başladı

Hanife Baş
 
Türkiye’de hazır giyim ve tekstil sektörünün pek çok markasının tohumlarının atıldığı yer İstanbul Mahmutpaşa ya da Sultanhamam’dır... Jakamen de bu yollardan geçerek büyümüş bir hazır giyim markası...
Sivaslı Ayan Ailesi, sıfırdan başlayıp yarattı. Çekirdekten yetişerek, Eminönü’nün tozunu yuttu. İlk yıllarında sadece pantolon üretimi yapsa da şu anda erkek giyiminin her alanında var. Aksesuardan ayakkabıya, trikodan jean’lere kadar tüm ihtiyaçları tek çatıda topluyor.
 
25 mağazası var
Şirketi Mustafa Ayan kursa da şu anda işin başında ikinci nesil temsilcisi oğlu Celil Ayan bulunuyor. Ayan, 1997’de isim değişikliğine giderek kurumsallaşma kararı aldıklarını anlatıyor. Jakamen adıyla da 2005 yılında mağazalaşmaya gitmişler. Yurtdışına açılmaları da bu tarihe denk geliyor. Celil Ayan, ürün yelpazelerini hızla genişletmeye devam ettiklerini belirterek, bir erkeğin ihtiyacı olan tüm ürünleri farklı seçenekleriyle sağlayabildiklerini söylüyor.
Ayan, kısa sürede büyüdüklerini ve şu anda 450 kişi istihdam eder hale geldiklerini ve yıllık 1 milyon 200 bin adet üretim yaptıklarını kaydediyor.
Üretim kapasitelerini yüzde 40 oranında artırdıklarına da işaret eden Celil Ayan, “25 mağazamız var. Ülke genelinde shop ve corner olmak üzere 200 noktada ürün satışı yapıyoruz. Dünya pazarına da marka olarak giriş yaptık. 50 noktada ürettiğimiz ürünleri müşterilerimizin beğenisine sunuyoruz. Dünya pazarında kalıcı olmak istiyoruz ve kalıcılığımızı sağlamak adına Ar-Ge çalışmalarımız devam ediyor” diyor.
Erkek giyimini de değerlendiren Ayan, “Erkek giyimi, hazır giyim pazarının yüzde 22’sini oluşturuyor. Geçen yıl hazır giyim yüzde 2 büyürken, erkek giyimi yüzde 11 büyüdü. Tüm yaş gruplarının harcamalarında artış var” diyor.
 
 
‘Spor-şık’ trendi
Türk erkeklerinin giyim tarzını da değerlendiren Celil Ayan, şunları söylüyor: “Türk erkeği giyimde spor ya da klasik tarz olarak ikiye ayrılıyor. Son yıllarda ofis ortamlarının daha özgürleşmesiyle, şehrin yoğunluk ve hızına ayak uydurmak için daha dinamik ve pratik giyime ihtiyaç duyuluyor. Bu ihtiyaç son zamanlarda oldukça fazla erkeğin benimsediği bir stile dönüştü. Biz de değişimin takipçisi olarak tasarımlarımızda ‘casual’ yani spor-şık tarzına da yer veriyoruz. Bu sezon taba, vizon, toprak tonları, bej tonları, kahveler ve lacivert tonlarını yoğun olarak kullandık.”
 
Başarı için hedef koymak önemli
Celil Ayan, iş hayatında başarılı olmanın sırrını da şöyle açıklıyor: “‘Varacağı limanı bilmeyen yelkenli için hiçbir rüzgâr elverişli değildir.’ Bu atasözü benim için pusula niteliğindedir. Hedefinizi, isteklerinize göre tespit eder, bu doğrultuda ilerlerseniz başarı kaçınılmazdır. Gençler öncelikle kendilerini tanımalı.”
 
Girişimcileri destekleyecek
Türk Telekom, girişimcileri desteklemek için ‘PİLOTT-TT Girişimleri Hızlandırma Programı’nı başlatıyor. PİLOTT, yenilikçi fikri olan girişimcileri destekleyecek, girişimciler Türk Telekom ile işbirliği yapma fırsatı yakalarken en başarılı girişim 100 bin TL’lik girişim sermayesinin sahibi olacak.
Girişimcilere senede üç kez çağrıda bulunacak olan PİLOTT, ilk başvuruları 9 Eylül-20 Ekim 2013 tarihleri arasında www.pilott.com.tr adresinden kabul edecek. Başvuranlar arasından jüri başarılı olanları seçecek.
Türk Telekom CEO’su Tahsin Yılmaz, “Türkiye, genç nüfusu ile yüksek girişimcilik potansiyeline sahip ülkelerin başında geliyor. 2012 Küresel Girişimcilik Raporu’na göre ülkemizde her 100 yetişkinden 12’si erken dönem girişimcilik faaliyetlerinde bulunuyor. Biz de üzerimize düşeni yapıyor, değer yaratacak girişimleri destekliyoruz” diye konuştu.
 
Yalıtımla yüzde 50 tasarruf
Kayseri Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyet gösteren taşyünü üreticisi İzober, Azerbaycan, Irak, Gürcistan başta olmak üzere 15 ülkeye ihracat yapıyor. Üretimlerinin yüzde 12’sini ihraç ettiklerini belirten İzober Genel Müdürü Harun Hasyüncü, İzober’in 2012’deyüzde 42 büyüdüğünü söyledi.
Hasyüncü, Tübitak ve KOSGEB’ten aldıkları iki ayrı destek projesi sayesinde de araç sektöründe kullanılan mikronize taş yünü  ve topraksız tarım sektöründe kullanılan organik mineral fiber üretimini gerçekleştirdikleri bilgisini de verdi.
Hasyüncü, “Türkiye, kullanmış olduğu enerjinin yüzde 73’ünü ithal ediyor. Konutların yüzde 85’inde yalıtım bulunmuyor. Yalıtımla enerjinin yüzde 50’sini tasarruf edebiliriz” dedi.