GRAFİK
TONLAMA VE HACİMLENDİRME İLE İLGİLİ KAVRAMLAR
Işık – Gölge
Işığın geliş yönüne göre form renginin açıktan koyuya doğru derecelendirilmesidir.
Işık-gölge resimde rengi anlatır, renge bağlı ve renkli resme ait bir terimdir.
Işık- Gölge
Açık – Koyu
Işık objeyi bir noktadan aynı şiddetle aydınlatmadığı için açık-koyu farklıları meydana getirmektedir. Açık-Koyu ton ve valörle ilgilidir.
Ton
Aynı rengin en koyusundan en açığına kadar tonlarına ton derecesi denir. Resimde Işık-gölge derecelemesinin aldığı addır.
TON: Renkli bir objenin planlarının aydınlık ve karanlık dereceleri. Objelerin çeşitli bölgeleri birbirleriyle karşılaştırıldıklarında aralarındaki açıklık ve koyuluk farklarına ton denir.
Valör
Bir tonun göreceli, şiddeti veya bir tona ait kuvvet. Bir tondaki ışık-gölgelerin derecesinin getirdiği fark, renklerin içlerindeki siyah ve beyaz ile ilgilerinden doğan açıkkoyu farklarına, değerlerine renklerin valörleri denir.
Ton değerleri
Valör
Bir tonun göreceli, şiddeti veya bir tona ait kuvvet. Bir tondaki ışık-gölgelerin derecesinin getirdiği fark, renklerin içlerindeki siyah ve beyaz ile ilgilerinden doğan açıkkoyu farklarına, değerlerine renklerin valörleri denir.
Ton Dereceleri ile Hacim Vermek
Tonlamaya başlamadan önce ışığın geliş yönü tespit edilmelidir. Objeler üzerinde gölgelerin ne kadar alanın yansımasıyla kaplandığı, hangi alanların ışık aldığı ve en parlak noktanın nerede bulunduğu incelenmelidir.
Derecelendirme hafifçe bir tondan diğerine ani geçişlerden kaçınarak uygulanır. Böylece tonlar birbirine daha kolay kaynaşır ve iyi bir derecelendirme elde edilir. Silindir objeleri hacimlendirirken çizgiler dairesel yönlü, küresel formları hacimlendirirken küresel yönlü ve köşeli formlara hacim verirken kenar çizgilerine paralel çizgiler kullanılır.
Forma uygun çizgi kullanımı
Eşyaların Gölgeleri
Cisimler ya doğrudan ışık kaynağından gelen ya da diğer cisimlerden gelen yansımalarla aydınlanırlar. Güneşli bir duvarın önünde bulunan bir cismin ışık almayan, yani duvara gelen tarafının ışınlı olmasının sebebi güneşten duvara çarparak o cisim üzerine akseden ışıktandır. Eğer akisler olmasaydı, cisimlerin gerçek şekillerini girinti ve çıkıntısıyla görmek mümkün olmazdı. Cisimlerin yuvarlak ve hacimli görünmelerinin nedeni ışık akislerinin eşya yüzünde meydana getirdiği açıklık ve koyuluklarıdır. Gözleri kısarak objelere bakılırsa onların üzerindeki gölgeler derece derece görünebilirler.
hbogm.meb.gov