HALI YILSONU İHRACATINDA 1,5 MİLYAR DOLARA KOŞUYOR
2010 yılında yüzde 18,4 artışla 1 milyar 286 milyon dolar ihracat yapan halı sektörü, bu yılın ilk altı ayında artış oranını yüzde 32' ye yükseltti. Yılın ilk yarısında 729,2 milyon dolar ihracat gerçekleştiren sektörde, en büyük pazar olan Suudi Arabistan' a olan satışlar yüzde 66 arttı.En önemli el halısı pazarı Fransa bu yılın ilk altı ayında el halısı ihracatımızda en önemli ülkeler Fransa, Japonya, ABD, İngiltere ve Litvanya olarak sıralanıyor. Bu dönemde el halısı ihracatımızda ilk on pazar arasında yer alan ülkelerden Çek Cumhuriyeti ve Belçika dışında kalan sekiz ülkeye yönelik ihracatımız yüzde 9,1 ile yüzde 1773,3 arasında değişen oranlarda artış kaydetmiş durumda. Anılan dönem itibariyle en önemli el halısı ihracat pazarımız olan Fransa’ya yönelik ihracat yüzde 175,9 oranında artarak 21,6 milyon dolar olmuş. Bu ihracat değeri ile Fransa’nın el halısı ihracatımız içerisindeki payı yüzde 21,7 olarak hesaplanıyor. Ülkemiz için ihracat pazar büyüklüğü sıralamasında Fransa’nın ardından Japonya geliyor. Japonya’ya yönelik ihracat bu yılın Ocak – Haziran dönemi itibariyle bir önceki yıla kıyasla yüzde 60,5 oranında artmış ve 12,7 milyon dolar olarak kaydedilmiş. Japonya’nın toplam el halısı ihracatımız içerisindeki payı yüzde 12,8 olarak hesaplanıyor. ABD, 2011 yılının ilk yarısında en çok el halısı ihracatı yapılan üçüncü ülke konumunda. Bu ülkeye yönelik el halısı ihracatı 2010 yılının aynı dönemine kıyasla yüzde 9,1 oranında artarak 11,4 milyon doları yakalamış. ABD’nin toplam el halısı ihracatı içerisindeki payı yüzde 11,4 olarak hesaplanıyor. Haziran ayının sonu itibariyle ülkemizin el halısı ihracatının en fazla arttığı ülke, yüzde 1773,3 oranında ihracat artışının yaşandığı, İngiltere olmuş. Geçen yılın aynı döneminde 330 bin dolarlık el halısı ihracatı yapılan İngiltere’ye bu yılın aynı döneminde 6,2 milyon dolar değerinde ihracat yapıldığı görülüyor. Makine halısı ihracatında artış yüzde 31 2011 yılının ilk yarısında makine halısı ihracatı 2010 yılının aynı dönemine kıyasla yüzde 30,9 oranında artarak 629,5 milyon dolar olarak kaydedildi. Haziran ayında gerçekleşen 118,3 milyon dolarlık ihracat değeri son üç yıl içerisinde Haziran aylarında kaydedilmiş olan en yüksek ihracat değeri olduğu gibi, 2011 yılı içerisinde de en yüksek ihracat değeri olarak görülüyor. 2011 yılının Ocak - Haziran döneminde, makine halısı ihracatımızda en büyük paya sahip olan ülke olarak 121,3 milyon dolarlık ihracat ve yüzde 19,3’lik payıyla S.Arabistan öne çıkıyor. Suudi Arabistan’a yapılan ihracat Ocak – Haziran 2011 döneminde bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 65,7 oranında artış kaydetti. Bu artış oranı aynı zamanda ilk 10 ülke arasında kaydedilen en yüksek artış oranı konumunda. Makine halısı ihracatında S.Arabistan’ın ardından 61,4 milyon dolarlık ihracat değeri ve yüzde 9,8’lik pay ile ABD geliyor. Anılan dönemde ABD’ye yönelik makine halısı ihracatı yüzde 26,2 oranında arttı. Almanya, 45,2 milyon dolarlık ihracat değeri ve yüzde 7,2’lik pay ile en büyük üçüncü makine halısı ihracat pazarımız konumunda bulunuyor. Almanya’ya yönelik makine halısı ihracatı 2011’in Ocak - Haziran döneminde bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 26,3 oranında arttı. 2011 yılının ilk altı ayının sonunda ülkemizin makine halısı ihracatı ilk 10 büyük pazarın tamamına yüzde 3,1 ile yüzde 65,7 arasında değişen oranlarda arttı.Dünyada yaşanan siyasi krizler endişe yaratıyor Haziran ayında sektörlerimizi etkileyen uluslararası olayların başında yine başta Yunanistan kaynaklı olmak üzere AB borç krizi çerçevesinde meydana gelen olumsuz gelişmeler yer aldı. Yunan Hükümeti’nin daha önceden AB’ne söz verdiği kesinti ve mali reformları hayata geçirememiş olmasının sonucunda, AB-IMF yardımının askıya alınması söz konusu oldu. Yunanistan borç krizi ile birlikte Euro Bölgesi finansal istikrarının geleceği konusunda endişelerin yine artmasının yanı sıra Nisan ayı sonunda 1.49 düzeyinde bulunan Euro/Dolar paritesinin 23 Haziran 2011 itibariyle ihracat sektörlerinin aleyhine olacak bir şekilde 1.42 seviyesine düşmesi, ihracatının büyük bölümünü AB’ne ve Euro para biriminden yapan ihracat sektörlerimiz açısından risk oluşturmaya devam ediyor. Ayrıca, Haziran ayında hızlanan Suriye mülteci krizinin uzun sürmesi durumunda siyasi ilişkiler ile birlikte ekonomik ilişkilerin de olumsuz etkilenmesi söz konusu, Türkiye’nin Orta Doğu’ya açılan kapısı olan Suriye’deki ticari alanın kapanması hem Suriye’ye, hem de Bölgeye ticaret yapan bir çok kesimi olumsuz etkileyecek. Küresel kriz sonucunda iktisadi faaliyetteki durgunlaşma ve emtia fiyatlarındaki gerileme nedeniyle daralan dış ticaret açığı, ekonomideki canlanmayla birlikte tekrar artmaya başladı ve ihracattaki toparlanmaya rağmen ithal mallara yönelik talebin hızlı artışı sonucu, 2011 yılı Ocak-Nisan dönemi itibarıyla yüzde 86,7 artışla 33,7 milyar ABD dolarına ulaştı ve ihracatın ithalatı karşılama oranı geçen yılın aynı döneminde yüzde 66,3 iken, bu yılın Ocak- Nisan döneminde yüzde 56,3’e geriledi. Bu bağlamda, iç ve dış talep koşullarındaki ayrışmanın belirginleşmesi ve iç talepteki artışa paralel ivmelenen ithalata göre ihracat artışının düşük kalması sonucunda cari açıktaki olumsuz gelişmelerin yanı sıra yurtdışından kısa vadeli sıcak para girişlerinin Türkiye ekonomisine ilişkin kırılganlıkları artırmasından endişe ediliyor. İhracat pazarlarımızdaki gelişmeler Halı ihracatında en önemli pazarlarımızın başında Suudi Arabistan geliyor, Suudi Arabistan’ı ABD, Almanya, Irak ve Fransa takip ediyor. Suudi Arabistan’da bütçe gelirlerinin yüzde 45’ini, GSYH’nin de yüzde 55’ini, toplam ihracatın ise yüzde 90’ını petrol gelirlerinin oluşturduğu ülkede, son dönemde petrol fiyatlarındaki toparlanma ile birlikte ekonomide olumlu gelişmeler bekleniyor. Dünyanın en büyük ekonomisi ve önemli ihracat pazarlarımızdan ABD’nin Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’sı (GSYH), 2011 yılının ilk çeyreğinde yüzde 1,8 büyümüş bulunuyor. ABD genelinde perakende satışlar 2011 yılı Ocak- Mayıs döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8 yükseldi. Öte yandan, ülke genelinde aynı dönemde hazır giyim ve aksesuar perakende satışları ise geçen yıla göre yüzde 5,1 artmış bulunuyor. Genel ihracatımızın en önemli pazarı konumunda bulunan Almanya’nın ekonomisini bu yıl ihracat ve iç talepteki artışın etkisi ile toparladığı görülüyor. Uzmanlar Alman ekonomisinin krizden sıyrılabilmesini devletin aldığı etkili önlemlerin işe yaramasına ve ekonomiyi çeken en önemli lokomotif olan ihracattaki hızlı toparlanmaya bağlıyorlar.