Whatsapp Tekstil Kursları Destek Hattı

Hazır Giyim Ürün Etiketlerinin Markalaşmadaki Önemi

 

 
1. GİRİŞ
Kalite, tüketicinin istediği şartlara ilk defada, her defasında ve kullanım süresi boyunca uymaktır[1]. Bir 
diğer ifadeyle kalite, bir ürün veya hizmetin, belirlenen veya olabilecek ihtiyaçlarını karşılama 
kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır. Kalite güvencesi ise “Bir ürün veya hizmetin, verilen kalite 
taleplerini karşılayacak, yeterli düzeyde güvenin sağlanması için gerekli, planlanmış ve sistematik 
faaliyetlerin tümüdür.” biçiminde tanımlanabilir. Aslında kalite bir sistemler bütünüdür ve kalite Teknolojik Araştırmalar: TTED 2010 (2) 9-23 Hazır Giyim Ürün Etiketlerinin Markalaşmadaki Önemi 
10
yönetiminin gerçekleşmesi için gerekli, araçlar, yöntemler (prosedürler), akışlar, sorumluluklar ve yapısal 
organizasyonlar da kalite sistemini tanımlar. Kalite denetim demektir ve kalite denetimi, hedeflere 
ulaşmada, kaliteye yönelik faaliyetlerin ve bunlarla bağlantılı sonuçların, planlanmış verilere uygun olup 
olmadıklarını ve bu verilerin, verimli gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğini ve yeterli olup olmadıklarını 
tespit etmek için yapılan, bağımsız ve sistematik bir teknik olarak ifade edilir [2]. Diğer taraftan 
küreselleşmenin getirdiği uluslar arası rekabet üretilen ürün ve hizmetlerde kaliteyi, kalitede bütünlük ve 
devamlılığı ürüne ve üretici kuruluşa duyulan güveni ön plana çıkarmaktadır. Tekstil sektöründe 
bahsedilen bu güveni kazanabilmek ve devamlılığını sağlamak için üreticinin ürününü tüketiciye çok iyi 
tanıtması gerekmektedir. Bu noktada hazır giyim ürünleri üzerinde bulunan tüketici bilgi etiketlerinin
amaçlarını eksiksiz yerine getirmeleri gerekir. Hazır giyim ürün etiketlerinin kullanılma amacı, 
tüketicinin satın almış olduğu ürünün hammadde içeriği ve bakım talimatları konusunda 
bilgilendirilmesidir. Kalitenin ancak ürünün fonksiyonuna yani hizmet ettiği amaca göre bir anlam 
taşıyabileceği düşünülürse; genel olarak kalite, “amaca uygunluk derecesi” olarak tanımlanabilir. Ürün ve 
hizmet kalitesi, ürün ve hizmetin kullanım süresince müşteri beklentilerine cevap verebilme durumudur. 
Tekstil sektöründe ise bu, ancak tüketiciyi satın aldığı ürün konusunda bilgilendirmekle mümkün olur. 
Üreticinin bu bilgilendirmeyi yaparken kullandığı hazır giyim etiketlerinin kıstasları uluslararası ve ulusal 
standartlarca saptanmıştır. Bu standartlar, herhangi bir tüketicinin satın aldığı bir üründe ülke, şehir veya 
dil gözetmeksizin aynı bilgileri en doğru biçimde anlamasını sağlar. Tüketiciye ulaşan bu etiket 
içeriklerinin hazır giyim ürününe ne derece uygun, etik, anlaşılır ve eksiksiz olduğu o üretici firmanın 
markalaşma sürecinin neresinde olduğunu gösterir. 
2. HAZIR GĐYĐM ÜRÜN ETĐKETLERĐ
Tekstil sektöründe etiketlerin 3 ana kullanım amacı vardır: 
• Hammadde içeriği 
• Bakım talimatları 
• Kökeni 
Tekstil ürünlerinin hammaddesi liflerdir. Lifler gerek bu liflerden iplik elde edildikten sonra örgü ve 
dokuma işlemleri ile gerekse lifleri bir araya getirerek yüzey oluşturan dokusuz yüzey elde etme işlemleri 
sonucunda tekstil yüzeylerine dönüştürülürler. Her lif çeşidinin kendine has incelik, uzunluk, sağlamlık, 
esneklik, parlaklık, hacimlilik, gibi özellikleri vardır. Bunların yanı sıra bu liflerden tekstil yüzeyi elde 
ettikten sonra bu yüzeylere bazı kimyasal bitim işlemleri ile yanmazlık, leke iticilik, buruşmazlık, hava 
geçirmezlik gibi özellikler katmak da mümkündür. Üretici firma üretim yaparken ilk önce, ürünün 
kullanım amacına uygun bir lif seçimi yapmalıdır. Örneğin yazlık bir gömlek üretimi için ter emicilik, 
kolay ütülenebilirlik özellikleri aranıyorsa nem emiciliği iyi olan pamuk ve ütülenebilme özelliğini 
iyileştiren polyester lifi tercih edilebilir. Üreticinin, ürününde hangi lif tiplerini kullandığını belirtmesi 
amacıyla ürün üzerine bilgilendirme etiketi eklenir. Hammadde içeriğini belirten bu etiketler tüketiciye 
ürün tercihi konusunda yardımcı olacaktır. 
Bakım talimatları bir hazır giyim ürününün mümkün olan en iyi şekilde nasıl temizleneceğini anlatır. Bu 
sebeple hazır giyim ürününe uygulanacak olan yıkama, ağartma, kurutma, ütüleme ve kuru temizleme 
işlemleri ile ilgili gerekli ayrıntıları da içermelidir. Etiketlerdeki en önemli husus bakım talimatlarıdır. 
Çünkü tüketicilerin çoğu bu etiketleri okumamakta, okuyanların çoğu ise bu talimatlara uymamaktadır. 
Son olarak hazır giyim ürünlerinin ürünün nerede üretildiğinin ya da nerede işlem gördüğünün 
belirtilmesi gerekir. Günümüzde üretim hacmi büyük olan hazır giyim markalarının birçoğu kapasite 
ayarlamalarını yapabilmek amacıyla diğer ülkelerde fason imalat yaptırmaktadırlar. Değirmenci, Z., Kaynak,H. K., Topalbekiroğlu M. Teknolojik Araştırmalar: TTED 2010 (2) 9-23 
11
2.1. Hazır Giyim Ürün Etiketlerinde Kullanılan Lif Çeşidi Sembolleri ve Anlamları 
Herhangi bir tekstil materyali üzerinde mutlaka lif içeriği yazılmalıdır. Bu içerik bazen lifin ismi ile 
yazılabileceği gibi bazen de uluslar arası standartlarca kabul görmüş sembollerle de anlatılabilir. Tablo 1 
de bu semboller ve anlamları ile ilgili örnekler mevcuttur.
Tablo 1. Hazır giyim etiketlerinde kullanılan lif sembolleri ve anlamları 
% 100 Pamuk 
% 100 pamuk sembolü, ürünün % 100 Amerikan Upland 
pamuğundan oluştuğunu ifade eder. Gönüllü olarak kullanılan 
bir semboldür [3]. 
Pamuk Karışımı 
“NATURAL BLEND” sembolü, ürünün en az %60 oranında 
Amerikan Upland pamuğundan oluştuğunu ifade eder. Gönüllü 
olarak kullanılan bir semboldür 31].
Pamuk Karışımı 
“NATURAL BLEND” sembolü, ürünün en az %60 oranında 
Amerikan Upland pamuğundan oluştuğunu ifade eder. Gönüllü 
olarak kullanılan bir semboldür [3].
Saf Yeni Yün 
Saf Yeni Yün sembolü, üründe % 100 yeni yün kullanıldığını 
ifade eder. Woolmark şirketi tarafından güvence altına alınmıştır 
ve Woolmark tarafından lisans verilmiş gönüllü üreticiler 
tarafından kullanılan bir semboldür [4].
Zengin Yün Karışımı
Zengin Yün Karışımı sembolü, üründe en az %50 yeni yün 
kullanıldığını ifade eder. Woolmark şirketi tarafından güvence 
altına alınmıştır ve Woolmark tarafından lisans verilmiş gönüllü 
üreticiler tarafından kullanılan bir semboldür [4].
Yün Karışımı 
Yün Karışımı sembolü, üründe %30-49 oranında yeni yün 
kullanıldığını ifade eder. Woolmark şirketi tarafından güvence 
altına alınmıştır ve Woolmark tarafından lisans verilmiş gönüllü 
üreticiler tarafından kullanılan bir semboldür [4].
Yeni Zelanda Yünü 
Üründe kullanılan yünün Yeni Zelanda bölgesinde üretildiğini 
gösterir [5]. Teknolojik Araştırmalar: TTED 2010 (2) 9-23 Hazır Giyim Ürün Etiketlerinin Markalaşmadaki Önemi 
12
Keten 
Keten sembolü, üründe %100 keten kullanıldığını ifade eder. 
Bunun dışında yarı yarıya keten yani dokuma kumaş atkısının 
pamuk, çözgüsünün keten olduğu ürünlerde de bu sembol 
kullanılabilir. Batı Avrupa keten üreticileri tarafından 
oluşturulmuş ve dünya çapında tanınan bir semboldür [6].
2.2. Hazırgiyim Ürün Etiketlerinde Kullanılan Bakım Talimat Sembolleri ve Anlamları 
Tekstil Bakım Sembollerinin patenti Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı’na (WIPO; World Intellectual 
Property Organization) aittir. 1963 yılında kurulmuş olan GINETEX (“Groupement International 
d'Etiquetage pour l'Entretien des Textiles”, “International Association for Textile Care Labelling”, 
“Tekstil Mamullerinin Bakım Đçin Etiketlenmesi Milletlerarası Kuruluşu”) 1975 yılında toplanan “Tekstil 
Mamullerinin Bakım Đçin Etiketlenmesi Milletlerarası Sempozyumu”nda konuyu devraldı. GINETEX 
lisan bağımlılığı olmayan sembollerin geliştirilmesi yolu ile bir sistemin meydana getirilmesi hedefine 
yöneldi [7]. 
Hazır giyim bakım talimatlarında kullanılan esas semboller ve ilave semboller, beş esas ve üç yardımcı 
sembol olarak aşağıda verilmiştir [8]. 
 
Hazır giyim ürünlerinde kullanılan uluslar arası bakım sembolleri bu esas ve yardımcı semboller 
kullanılarak türetilmiştir ve TS 10059 EN 23758 “Tekstil-Sembollerle Bakım Kılavuzu Kodunun Tayini” 
standardında belirtilmiş ve Ek A’da verilmiştir. 
3. HAZIR GĐYĐM ÜRÜN ETĐKETLERĐNĐ KONU ALAN STANDART VE KANUN 
4822 sayılı ve 6.3.2003 kabul tarihli “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun”unun 26. maddesine 
göre; “Tüketiciye sunulan mal ve hizmetler; ilgili bakanlıklar tarafından Resmi Gazetede yayımlanarak 
mecburi uygulamaya konulan standartlar dâhil olmak üzere uyulması zorunlu olan teknik düzenlemeye 
uygun olmalıdır.” Ülkemizde hazır giyim bakım talimatı etiketlerinin kullanımı TSE (Türk Standartları 
Enstitüsü) tarafından oluşturulan ve 2 Mayıs 1996 gün ve 22624 sayılı resmi gazetede yayınlanan TS 
10059 EN 23758 “Tekstil-Sembollerle Bakım Kılavuzu Kodunun Tayini” standardı ile belirlenmiştir. 
Bu standart; tekstil mamullerinin en uygun şekilde bakımının yapılması için üzerlerine kalıcı şekilde 
konulan grafik sembollerle işaretlenmesi yolu ile kullanılan, bir grafik semboller sistemini oluşturur. 
Bakım için etiketleme de, bu sembollerin kullanım şeklini tayin eder. Bu semboller; yıkama, klorla 
beyazlatma, ütüleme, kuru temizleme ve yıkamadan sonra tamburlu makinede kurutma işlemlerini kapsar. 
Bu standart tüketiciye arz edilen bütün tekstil mamullerine uygulanır [8]. 
Standartta tarif edilen semboller tekstil mamulü üzerine doğrudan konur veya mamule kalıcı bir şekilde 
tespit edilmiş olan bir etiket üzerine yazılır [8]. 
Tekstil mamulünün faydalı kullanım süresi boyunca kullanılacak olan semboller, kolayca 
okunabilirliklerinin muhafaza edilmesini sağlayacak şekilde; dokuma, baskı veya diğer işlemlerle 
yapılabilir [8]. 
Etiketler, üzerinde belirtilen ve konuldukları tekstil mamulünün bakımı için tabi olacağı işlemlere en az 
onlar kadar dayanıklı olan malzemeden yapılmalıdır [8]. 
Etiketler ve semboller kolayca okunmalarını sağlayacak büyüklükte olmalıdır. Sembollerin ve etiketlerin 
tüketici tarafından kolayca okunabilir şekilde tasarımı çok önemlidir [8]. Teknolojik Araştırmalar: TTED 2010 (2) 9-23 Hazır Giyim Ürün Etiketlerinin Markalaşmadaki Önemi 
14
Etiketler ve semboller tekstil mamulüne kalıcı ve tüketici tarafından kolayca okunabilir şekilde tespit 
edilmiş olmalı ve sembollerin herhangi bir kısmı (kesik çizgi gibi) dikiş arasında kalarak gizlenmiş
olmamalıdır [8]. 
Metre ile satılan mamuller hariç, bakım sembolleri, eş sembollerin tekstil mamulü üzerine kalıcı bir 
şekilde konulmuş olması kaydı ile bunların üzerlerinde veya ambalajlarında kalıcı olmayan etiketler 
şeklinde de ayrıca verilebilir [8]. 
4822 sayılı ve 6.3.2003 kabul tarihli “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun”unun 4. maddesine 
göre; “Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilânlarında yer alan 
veya satıcı tarafından bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya 
niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya 
tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik 
eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir. 
Tüketici, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür.
Tüketici bu durumda, bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi 
veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir. Satıcı, tüketicinin
tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte 
ayıplı malın neden olduğu ölüm ve/veya yaralanmaya yol açan ve/veya kullanımdaki diğer mallarda 
zarara neden olan hallerde imalatçı-üreticiden tazminat isteme hakkına da sahiptir.” [9].
Belirtilen kanun maddesindeki “ayıplı mal” tanımına göre bir hazır giyim ürününün etiketindeki 
hammadde içeriğine uymaması ya da etikette belirtilen bakım talimatlarına uyulduğu halde zarar görmüş
olması o ürünün ayıplı mal olduğu anlamına gelir. 
Kanun maddesinin devam eden içeriğinde bu ürün için 30 gün içerisinde satıcıya itiraz hakkının olduğu 
anlaşılmaktadır. Fakat hazır giyim ürünleri için itiraz söz konusu olunca verilen süre oldukça kısadır. 
Örneğin satın aldığınız bir palto için bakım talimatlarının uygunluğunu anlamanız için ürünün temizlik 
gerektirmesi gerekir ki bu süre genelde 30 günden oldukça uzundur. Ya da sezon sonu olarak tabir edilen 
zamanlarda satın aldığınız bir ürün satın almanın akabinde kullanılmadığı için üründe karşılaşılan 
herhangi bir sorunda da itiraz hakkınızı kaybetmiş olursunuz. Bu örneklerde kanun belirtilen süre 
açısından hazır giyim ürünlerinde tüketiciyi koruyamamaktadır. 
4. HAZIR GĐYĐM SEKTÖRÜNDE MARKA VE ETĐKETLER 
4.1. Marka Oluşum Süreci 
Bir ürünü, aynı kategorideki diğer ürünlerden farklı kılan, ürüne kimlik kazandıran bir diğer ifadeyle 
güvenilen, inanılan, bir ideal haline getiren kavram markadır. 
Tüketici için markalaşmış ürün kalitesi başka tüketiciler tarafından teyit edilmiş ürün demektir. Son 
zamanlarda hayatın gitgide zorlaşması, zamanın kısıtlılığı özellikle büyük şehirlerde tüketiciye alışveriş
noktasında sınırlamalar getirmektedir. Tüketici sınırlı olan vaktini kalite arayışı içinde geçirmek yerine 
kalitesine güvendiği markalardan zevkine hitap eden ürünü fiyatını çoğu zaman göz ardı ederek almak 
istemektedir. Değirmenci, Z., Kaynak,H. K., Topalbekiroğlu M. Teknolojik Araştırmalar: TTED 2010 (2) 9-23 
15
Müşteri satın aldığı üründen her şekilde memnun kalmak ister. Üretici firma pazara ürünün kalitesini 
kabul ettirip, markalaşmak istiyorsa müşteriyi memnun etmek zorundadır. Müşteri memnuniyeti 
hedefleyen üreticinin sağlaması gereken şartlar; 
• Tüketicinin ürüne rahat ulaşılabilmesini sağlaması 
• Ürünün bakımının kolaylaştırılması 
• Ürünün kalitesine göre makul fiyatlandırılması 
• Üreticinin kısa zamanda müşterinin şikâyetlerine, tatmin edici çözümler bulabilmesi
Bu şartların yanı sıra, müşteri ürün alırken, yetersiz veya yanlış bilgilendirilmişse üründe ortaya çıkan 
sorunlar müşteri memnuniyetsizliğine neden olmuş olur ve sonuçta tüketici ürünü yanlış kullansa dahi 
memnuniyetsizliğinden dolayı sorgulayacağı markadır. Dünya çapında üretim yapan bir firmanın, 
ürününü satan farklı ülkelerdeki ya da şehirlerdeki satıcılarının aynı bilgi ve eğitim seviyesine sahip 
olması beklenemez. Bu noktada devreye ürün etiketleri girmektedir ki bu etiketler ürünün kimliği 
durumundadır. Ürün etiketindeki hammadde, üretim bölgesi ve bakım talimatı bilgileri tüketici için kimi 
zaman o ürünü almaya ya da almamaya sebep olabilecek kadar önemlidir. 
4.2. Marka Oluşum Sürecinde Etiket Marka Đlişkisi 
Ülkemizdeki hazır giyim ürün etiketlerindeki ibarelerin kullanım şekli TSE tarafından oluşturulan 
standartlarla belirlenmiş ve kanun tarafından güvence altına alınmıştır. Bu zorunlulukların dışında 
markalaşmış bazı hazır giyim üreticileri gönüllü olarak etiketlerine ekledikleri bilgilerle diğer 
üreticilerden farklı olduklarını kanıtlarlar. 
• Bakım talimatları konusunda uluslar 
arası ve ulusal standartların sadece 
sembol kullanımını yeterli görmesine 
rağmen bu sembollerin anlamlarının 
da birkaç dilde yazıldığına 
markalaşmış firmaların etiketlerinde 
rastlarız. 
Şekil 9. Etiket 1 
• Markalaşmış bazı hazır 
giyim üreticileri ürünlerinin 
faydalı kullanım ömrü 
boyunca kaliteli hizmet 
verebilmesi için yıkamada 
kullanılması gereken 
deterjan ve yumuşatıcıları 
gerek marka gerek tür olarak 
etiketlerinde 
önermektedirler. 
 
• Markalaşmayı hedef alan hazır giyim üreticileri 
hammadde anlamında marka olmuş kurumlardan, 
bu kurumların standartlarına uygun üretim 
yapmak koşulu ile lisans alırlar. Bu lisans 
üreticinin sürekli denetlendiği anlamına gelir. 
Tüketicinin ise bu kurumların etiketlerini taşıyan 
ürünleri tercih etmesi daha kolaydır. 
 
• Konfeksiyon aşamasında etiketlerdeki yazıların 
üzerinin dikilmesini önlemek amacıyla etiketin 
dikiş yerinin belirtilmesi uygulamasına da 
rastlanmaktadır. 
 
• Üretici tarafından, bakım talimatı etiketine ürünün
sadece bir tane uygun temizleme metodunun 
belirtilmesi zorunludur. Fakat tüketicisinin üründen 
alacağı memnuniyete önem veren markalaşmış
üreticiler birden fazla metodu etiketlerinde 
belirtmektedirler. 
 
• Ürünün faydalı ömrünü uzatmak ya da 
ömründeki kaliteli hizmet seviyesini 
korumak için markalaşmış firmaların 
ürünleri hakkında oldukça ayrıntılı bilgi 
verdiği etiketler de mevcuttur. Örneğin 
pamuk polyamid karışımı bir gömlek için 
ütüleme talimatının yanı sıra “tersinden 
ütüleyiniz” notunun eklenmesi. 
 
Diğer taraftan, markalaşamamış firmaların ürünleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmamaları, ürüne 
gerekli kalite testlerini uygulamamaları, bu firmaların etiketleri kaçış noktası olarak görmelerine neden 
olur. Üretici ürününü tüketiciye ulaştırsa dahi, ürün tüketicinin gözünde bir imaja sahip olmaz. Bu şekilde 
birçok etiket örneği mevcuttur. 
• Standartlar tarafından zorunlu tutulmasına 
rağmen, müşteri güvenini kazanmış firmalar bile 
bakım talimatı etiketlerini kullanmaya gerek 
duymamaktadır. 
 
• Tekstilde herhangi bir sentetik lif birden fazla firma tarafından üretilebilmektedir. Firmalar 
kökeni aynı olan bu sentetik liflere farklı özellikler katarak ticari bir isimle piyasaya 
sürmektedirler. Ticari isimleri tüketici tarafından benimsenmiş liflerin yanı sıra bir de 
tüketicide hiçbir çağrışım yapmayan ticari isimler de söz konusudur ki etiketlerin üzerine 
bu isimlerin yazıldığı da sıkça görülmektedir. Örneğin; likra (lycra) Dupont firması 
tarafından elostomer kökenli olarak üretilmiş spandex lifinin ticari ismidir ve Türk tüketici 
tarafından yakından tanınmaktadır. Diğer bir yandan Dralon firması tarafından “Dralon” 
ticari ismiyle üretilen akrilik lifi etikette bu ticari isimle belirtildiğinde tüketiciye hiçbir 
bilgi vermemektedir. Teknolojik Araştırmalar: TTED 2010 (2) 9-23 Hazır Giyim Ürün Etiketlerinin Markalaşmadaki Önemi 
 
• Çok sık rastlanan bir durum da 
hammadde içeriğinin 
kısaltmalarla anlaşılmayacak 
şekilde yazılmış olmasıdır. 
Viskon yerine VI, Polyamid 
yerine A.Polyem gibi. 
 
• Etiketleri kaçış noktası olarak gören bazı firmalar 
hammadde içeriğinin yanıltıcı bir şekilde ifade 
etmektedirler. Örneğin; yün işaretlerinin tüketici 
tarafından yeteri kadar bilinmemesini kullanmaya 
çalışan firmalar etiketindeki sembol zengin yün 
karışımını ifade ederken, üretici firmanın aynı etiket 
üzerine saf yün yazarak tüketiciyi yanıltması. 
 
• Üretici firmanın etiket üzerine elyaf 
içeriğini yalnız bir dilde yazması kimi 
zaman tüketici tarafından yanlış
algılanabilir. Örneğin Türkiye’de 
üretilmiş ve Türkiye’de satılan bir ürüne 
Almanca’da pamuk anlamına gelen 
“Baumwolle” yazılması “wolle”nin yün 
olarak algılanmasına sebep olabilir. 
 
• Genellikle kışlık, yün benzeri sentetik liflerden 
elde edilmiş ürünlerde rastlanan tüketici 
tarafından “tüylenme” olarak bilinen ve 
tekstilciler tarafından “boncuklanma” olarak 
adlandırılan bir hata ürün etiketine yazılan 
“boncuklanabilir” uyarısı ile üretici gözüyle 
hata olmaktan çıkmaktadır çünkü tüketici 
etikette yazan bu uyarıyı kabul ederek satın 
almıştır ve sonrasında itiraz edemez. 
 
• Tüketicinin günlük yaşamında sıklıkla kullandığı ve 
sıklıkla temizlemesi gereken ürünlerin çabuk, kolay ve 
ucuz yolla temizlenebilir olması gerekir. Bu 
özelliklerin arandığı bir üründe örneğin gündelik 
giyilen bir bluzda, tüketici ürünü hem talimata uygun 
temizlememekte hem de bakım talimatlarına aykırı 
davranması sonucu üründe oluşan deformasyonlar 
karşısında hiçbir hak iddia edememektedir. 
Dolayısıyla üründeki talimatlar hem ürüne hem de 
kullanım amacına uygun olmalıdır. 
 
Bir ürünün etiketinde belirtilmiş olan bakım talimatının detaylı birtakım testler sonrasında yazılmış
olması gerekir ve bu da ancak üretici firmanın yeterli bilgiye, beceriye ve donanıma sahip olmasıyla 
mümkündür. Ancak bazı küçük işletmeciler kolay yolu seçmekte ve “Yalnız Kuru Temizleme” talimatını 
kaçış noktası olarak görüp etikete yalnızca bunu yazmaktadırlar. Bu yüzden, tüketiciler artık üzerinde 
“Yalnız Kuru Temizleme” ibaresi gördükleri ürünleri düşük kaliteli olarak değerlendirmektedirler. 
Tüketicinin satın almış olduğu ürünün kullanım süresi boyunca ürüne kuru temizleme yaptırması o 
giysinin maliyetini arttırmakla beraber tüketiciye fazladan iş yüklemektedir bu yüzden tüketiciler bu 
işlemi ürünü temizlemek için değil üründeki lekeleri uzaklaştırmak için kullanmaktadır. Ayrıca tüketiciler 
bütün hazır giyim ürünlerine kuru temizleme yapılabileceğini düşünmektedir. Oysaki bazı boyama türleri 
için kuru temizleme işlemi renk akmasına sebep olurken, ürün üzerindeki baskı türlerinde ve 
aksesuarlarda hasara sebep olabilmektedir. Bu açıdan bakıldığında “Kuru Temizleme Yapılmaz” 
uyarısının da ne kadar gerekli olduğu ortaya çıkar. 
Şekil 9 ve Şekil 18 karşılaştırıldığında markalaşmış firmanın ürün içeriğini birçok dilde yazdığı oysa 
markalaşamamış firmanın bu ürün içeriğini yalnız bir dilde yazdığı görülür. Ve daha da önemlisi 
Türkiye’de satılan bir Türk firmaya ait bir ürün olduğu halde içeriğin başka bir dilde yazılması ürün 
içeriğinin markalaşmamış firmalara göre ne kadar önemsiz olduğunu gösterir. 
 
Şekil 14 ve Şekil 16’daki etiketler dikkatle incelendiğinde markalaşmış firmanın ürünle ilgili tüm yıkama 
talimatlarını sembollerle değil de ayrıntılarla yazmak suretiyle verdiği ancak markalaşamamış firmanın 
bunu yalnızca sembollerle belirttiği görülür. Oysaki açıktır ki bu sembollerin ne anlama geldiğini ancak 
bir tekstilci bilebilir sıradan bir tüketici değil. Dolayısıyla bu da bir kaçış noktası olabilir. 
5. SONUÇ 
Hazır giyim üreticisi bir firmanın uluslar arası alanda markalaşmış firmalar arasına girmesinin yegâne 
yolu kaliteli bir ürünü tüketiciye sunmak ve satış sonrası hizmetlere yeteri kadar önem vermektir. 
Markalaşmış firmalar, tüketiciye adını taşıdıkları markanın imajı gereği kalite vaat ederler. Hazır giyim 
sektöründe vaat edilen bu kalitenin ürünün faydalı kullanım ömrü boyunca devam edebilmesi için tüketici 
ürün hakkında yeteri kadar bilgilendirilmelidir. 
Bilgilendirme etiketlerini okuduğu ve uyguladığı varsayılan hedef tüketici üretici firmanın bu etiketleri 
gerçekten birtakım testler uygulayarak yazdığını kabul eder ve o şekilde satın alır. Böyle bir tüketici Teknolojik Araştırmalar: TTED 2010 (2) 9-23 Hazır Giyim Ürün Etiketlerinin Markalaşmadaki Önemi 
20
özellikle bakım talimatlarına uyduğu sürece kalitenin devam edeceğini varsayar. Bunun aksinin olması 
tüketicinin bu markayla ilgili düşüncesinin değişmesine neden olur. 
Sonuç olarak markalaşma sürecinde kalitenin en büyük unsur olduğu kabul edildiğine göre hazır giyim 
sektöründe kalitenin devamlılığı ancak tüketicinin yeterli bilgiye sahip olmasıyla mümkündür. Yani 
tüketicinin bilgilendirilmesine yeterli önem verilmediği takdirde markalaşmak oldukça zordur. 
6. KAYNAKLAR 
1. Dereli T., ve Baykasoğlu A., 2003, “Kalite ve hayata Đzdüşümleri”, Nobel yayınevi, Türkiye. 
2. DIN ISO 8402/04.1989 
3. www.cottoninc.com
4. www.woolmark.com
5. www.woolsnz.com
6. Eberle Hannelore, Hermeling Hermann, Hornberger Marianne, “Clothing Technology”, IMO 
Druckerei, 1996 
7. “Tekstil/Hazırgiyim Ürünleri Đçin BakımTalimatları”, Đtkib, 2002 
8. “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun”, Kanun no: 4822, Kabul tarihi: 6.3.2003 
9. TS 10059 EN 23758 “Tekstil-Sembollerle Bakım Kılavuzu Kodunun Tayini” Değirmenci, Z., Kaynak,H. K., Topalbekiroğlu M. Teknolojik Araştırmalar: TTED 2010 (2) 9-23 
21
EK A