Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Ahmet Akbalık, sektörün bir üst klasmana yükseldiğini, Avrupa’nın A ve A+ alıcılarına satış yaptığını açıkladı. Akbalık, “Türkiye artık ucuz mal satan ülke değil. Rakiplerimizin 2-3 katı fiyatla satış yapıyoruz” dedi.Daha fazla ihracat için daha fazla üretim yapmak gerektiğini belirten Ahmet Akbalık, yeni yarımları 6. Bölge olarak adlandırılan gelişmemiş yörelere yönlendirdiklerini bildirdi. Akbalık, yeni yatırımların “kümelenme” adını verdikleri proje çerçevesinde gerçekleştirileceğini açıkladı.
Hazırgiyim ve Konfeksiyon Sektör Kurulu Başkanı Ahmet Akbalık, Kurul’un gündeminde bulunan yeni yatırım projelerini ve yükselme stratejilerini açıklamak üzere kurul üyeleriyle birlikte basının karşısına çıktı.Toplantıya kurul üyeleri İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Hikmet Tanrıverdi, Denizli İhracatçılar Birliği Başkanı Süleyman Kocasert, Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Emre Kızılgüneşler, Akdeniz Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Hayri Uğur, Uludağ Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Şenol Şenkaya ve Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Cem Negrin de katıldılar.
Net ihracatçı sektör
Sektörün 16 milyar dolar ihracat yaptığını, bunun karşılığında da 3 milyar dolarlık ithalatı olduğuna işaret eden Akbalık, “13 milyar dolar artısı olan net ihracatçı bir sektörüz. Cari açığın, ödemeler dengesinin gündemde olduğu bir dönemde bunun önemine işaret etmek istiyorum” dedi.Sektörün son 10 yıl içinde kabuk değiştirdiğini, Türkiye’nin artık ucuz mal üreten ülke olmadığını anlatan Ahmet Akbalık, şöyle konuştu:“Düşük fiyatlarla satış yapan küresel markalar Türkiye’den çekildi. Uzakdoğu’ya gittiler. Türkiye artık A ve A+ alıcı grubuna mal satan küresel markalarla işbirliği yapıyor. Tasarımlı, markalı ürünlerin üretimi yapılıyor. Marka üretiyoruz, tasarım satıyoruz.”
Mücevher sonra en pahalı ürün
Bundan 10 yıl öncesine kadar bir kilogram hazır giyim ürününün 10-15 dolara satıldığına işaret eden Akbalık, “artık fiyatımız 25 dolar seviyesine çıktı. Bu rakam, rakiplerimizin 2-3 katı üzerindedir. Mücevherden sonra kilogram fiyatı en yüksek ürün, ihraç ettiğimiz hazırgiyim ürünüdür” dedi. Uluslararası pazarlarda rekabet koşullarının ağırlaştığını, özellikle kriz içindeki Avrupa ülkelerinde tüketicinin satın alma gücünün düştüğünü anlatan Ahmet Akbalık, konuşmasını şöyle sürdürdü;“Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu olarak; yeni açılımlar yapmak ve yeni projelerle sektörün önünü açmak için çalışıyoruz. İhracatımızı daha fazla artırabilmek için, daha fazla üretim yapmalıyız. Şimdi bunun için çalışıyoruz. Projeler üretiyoruz. İhracatımızı daha fazla artırabilmenin yolu; üretim artışından ve rekabet gücüne sahip olmaktan geçiyor. Bunu sağlayabilmek için yeni bir yatırım hamlesi içine girdik. Yeni teşvik paketi çerçevesinde beklentilerimizin karşılanması ve projelerimizin gerçekleştirilmesi ile yeni bir yükselişe geçeceğiz. Son dönemde, sektör kurulumuzca gerçekleştirilen çalışmalar sonucunda iki önemli projemiz kabul gördü. Hükümetimiz ve ilgili bürokratlarımız ile yapılan görüşmeler ve taleplerimiz sonucunda; yeni teşvik paketi çerçevesindeki sıfır bina zorunluluğu kaldırıldı. Dolayısıyla yeni yatırımların önü daha fazla açıldı. Çalışmalarımız elbette ki bununla bitmedi. Teşvikli yatırımlarda işveren payının devlet tarafından karşılanmasıyla ilgili süre uzatılması talebimiz de kabul gördü.”
6. Bölge için yeni model
ektör Kurulu tarafından hazırlanan bu iki projenin kabul edilmesi ile, 6. Bölge olarak adlandırılan gelişmemiş bölgelere yatırımın cazip hale geldiğini, alınan kararların, sektörün yatırım girişimlerine pozitif etki edeceğini anlatan Ahmat Akbalık, “Bütün bu girişimlerimiz sırasında görüşlerimizi dinleyen, taleplerimizi karşılayan Başbakan Yardımcımız sayın Ali Babacan’a ile Ekonomi Bakanımız sayın Zafer Çağlayan’a teşekkür ediyoruz. Yeni teşvik paketi, yatırımlara hız verecektir. Ancak sektörel bazda bazı düzenlemeler yapmak gerekiyor. Teşvik paketi kapsamında sektörün beklentileri doğrultusunda yeni düzenlemeler de talep etmekteyiz. Hazırladığımız projeleri ilgili bakanlıklarımıza sunmuş bulunuyoruz. Sektörün beklentilerinin, öncekilerde olduğu gibi kabul göreceğini umuyoruz” diye konuştu.
Kümelenme yatırım çekecek
6. Bölge’ye yatırım için hazırladıkları “kümelenme” projesini açıklayan Akbalık, Akbalık şöyle konuştu;“Projemizin adı kümelenme. Hükümetimizin uygulamaya koyduğu yeni teşvik sistemi çerçevesinde hazırlanmış bir projedir. Kümelenme olarak adlandırdığımız proje, büyük yatırımcı ile yan sanayiyi bir araya getirmeyi amaçlıyor. Biliyorsunuz, büyük sanayi yatırımları olmadan KOBİ’lerin gelişmesi ve KOBİ ölçeğindeki yatırımların ortaya çıkması güç. Aynı şekilde, yan sanayi olmayan, yani KOBİ’lerin olmadığı yere büyük ölçekli yatırım yapmak da mümkün değil. Kümelenme projemiz, büyük ölçekli sanayi yatırımı ile yan sanayiyi aynı yerde buluşturmayı hedefliyor.Böylece, bir ürün, farklı özelliklerinin tamamlanması için şehir şehir gezmeyecek.”Akbalık kümelenmenin yatırımcıya, ekonomiye ve ülkeyle sağlayacağı avantajları ve projenin yararlarını da şöyle anlattı;“Kümelenme, ekonomiye ve insanımıza sayısız avantajlar sunacak.
-Kümelenme, işlerin hızla sonuçlandırılmasını sağlayacak,
-Üretim sürecinin kontrolünü kolaylaştıracak,
-Kümelenme içinde yatırım yapan küçük girişimci ve fason üreticilere sürdürülebilir iş garantisi olacak,
-İstihdam artışı sağlanacak,
-Üretimde kalite ve standartları yakalamak daha kolay hale gelecek.
5 OSB ile görüşülüyor
Kümelenme projesi ile ilgili olarak 6. Bölge’de bulunan 5 ayrı OSB ile görüştüklerini bildiren Akbalık, “şartları sektöre en uygun olacak yerle anlaşacaklarını” söyledi.
Kümelenmiş yatırım modelinin ilk olarak 6. Bölge’de uygulanacağını belirten Akbalık, şöyle konuştu:“Bu konudaki girişimleri başlattık. Sıfır maliyetle veya çok düşük maliyetle alacağımız yerlerde, yatırımcıya tüm altyapı hizmetleri tamamlanmış alanları sunacağız. Yatırımcı, adeta kira öder gibi yer sahibi olacak. Bu proje, teşvikler açıklandıktan sonra, ortaya konulan ilk büyük ciddi yatırım projesidir. Bunlar yatırım hamleleridir. Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, her zaman öncü olmuştur, olmaya da devam edecektir.”