İhracatın öncü sektörlerinden hazırgiyimde, tasarım ve yeniliğin önemi her geçen gün artıyor. Rakiplerine karşı rekabet güçlerini artırmak isteyen markalar, kendilerini öne çıkaracak özel koleksiyonlar peşinde.
Türkiye katılımı İstanbul Tekstil ve Konfeksiyonİhracatçı Birlikleri tarafından organize edilen CPM, 4-7 Eylül arasında Moskova’da yapıldı. Türkiye’den fuara 71 hazırgiyim markası katılırken, özellikle inovatif (yenilikçi) koleksiyonlar dikkat çekti.
Ruslar’dan yoğun ilgi
Birkaç yıl önce Zero Weight ile çok hafif giyim eşyası açılımı yapan Ramsey, Zero Gravity markalı ceketlerini ise ilk kez bu fuarda tanıttı. Bir ceketlik kumaş ağırlığını 200 grama indiren marka toplam ağırlığı da 350 grama çekti. Yeni hedef ise sırasıyla 180 ve 300 gram. Markanın bir diğer ceket koleksiyonu ise Yünsa ile geliştirildi. Bu yeni üretim sistemde, yün iplik halindeyken yıkanıyor ve kumaş aşamasında terbiye ediliyor. Boyama ise ceket dikildikten sonra. Kullanılan yeni sistem ceketin buruşmamasını sağlıyor. Şirket yetkilileri, bu yeni koleksiyonlara Ruslar’ın ummadıkları kadar ilgi gösterdiğini açıkladı. Dikkat çeken bir diğer koleksiyon ise çorapla ilgili. Miteks’in Mudomay markasıyla fuarda tanıttığı çoraplar, etrafa çiçek kokusu yayıyor.
Tüketici daha seçici
Özel bir terbiye ile çiçek kokusu kazandırılan çoraplara, firma iki yıkamaya kadar koku garantisi verirken, şirket yetkilileri müşterilerinden 8-10 yıkamaya kadar dönüş aldıklarını ifade ettiler. Markaların bu yönelimlerini geleceğe hazırlanmak olarak yorumlayan İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi şöyle devam etti: “Bu koleksiyonlar bugün için para kazandırmıyor. Çünkü hem ciddi bir maliyet getiriyor hem talep yeni yeni oluşuyor. Ancak bunlara, katma değerli ve kimyasallardan arındırılmış mallara talep gün geçtikçe artacak. Tüketici artık daha seçici oldu. Ayrıca bu tür açılımlar marka imajını da güçlendiriyor.”
Turquality’deki marka sayısı çok
*Gizia Başkanı İsmail Kutlu, ‘dünya markası’ olmak için az sayıda markaya daha çok destek verilmesini istedi. Turquality’deki marka sayısının 90 civarında olduğunu hatırlatan Kutlu, “Bu sayı çok. Ayrıca verilen destekler de hibe değil kredi olmalı. Markalaşma sonrası geri ödenmeli” dedi.
*Rusya pazarının potansiyeline işaret eden Avva Başkanı Volkan Atik ise mağazalaşmaya büyük önem verilmesini istedi. Atik, 2014’te kendilerinin de mağazalar açacağını duyurdu.
İHKİB’den Tasarım Üniversitesi atağı
İhracatın geldiği noktada tasarımın önemine bir kez daha vurgu yapan İHKİB Başkanı Tanrıverdi, her sektöre hizmet verecek bir Tasarım Üniversitesi kurmayı planladıklarını da açıkladı. Tanrıverdi, tekstil sektörüne yıllardır hizmet veren İstanbul Moda Akademisi’nin böyle bir üniversiteye rahatlıkla dönüşebileceğini belirtti.
Serhat ALİGİL - BUGÜN GAZETESİ
Birkaç yıl önce Zero Weight ile çok hafif giyim eşyası açılımı yapan Ramsey, Zero Gravity markalı ceketlerini ise ilk kez bu fuarda tanıttı. Bir ceketlik kumaş ağırlığını 200 grama indiren marka toplam ağırlığı da 350 grama çekti. Yeni hedef ise sırasıyla 180 ve 300 gram. Markanın bir diğer ceket koleksiyonu ise Yünsa ile geliştirildi. Bu yeni üretim sistemde, yün iplik halindeyken yıkanıyor ve kumaş aşamasında terbiye ediliyor. Boyama ise ceket dikildikten sonra. Kullanılan yeni sistem ceketin buruşmamasını sağlıyor. Şirket yetkilileri, bu yeni koleksiyonlara Ruslar’ın ummadıkları kadar ilgi gösterdiğini açıkladı. Dikkat çeken bir diğer koleksiyon ise çorapla ilgili. Miteks’in Mudomay markasıyla fuarda tanıttığı çoraplar, etrafa çiçek kokusu yayıyor.
Tüketici daha seçici
Özel bir terbiye ile çiçek kokusu kazandırılan çoraplara, firma iki yıkamaya kadar koku garantisi verirken, şirket yetkilileri müşterilerinden 8-10 yıkamaya kadar dönüş aldıklarını ifade ettiler. Markaların bu yönelimlerini geleceğe hazırlanmak olarak yorumlayan İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi şöyle devam etti: “Bu koleksiyonlar bugün için para kazandırmıyor. Çünkü hem ciddi bir maliyet getiriyor hem talep yeni yeni oluşuyor. Ancak bunlara, katma değerli ve kimyasallardan arındırılmış mallara talep gün geçtikçe artacak. Tüketici artık daha seçici oldu. Ayrıca bu tür açılımlar marka imajını da güçlendiriyor.”
Turquality’deki marka sayısı çok
*Gizia Başkanı İsmail Kutlu, ‘dünya markası’ olmak için az sayıda markaya daha çok destek verilmesini istedi. Turquality’deki marka sayısının 90 civarında olduğunu hatırlatan Kutlu, “Bu sayı çok. Ayrıca verilen destekler de hibe değil kredi olmalı. Markalaşma sonrası geri ödenmeli” dedi.
*Rusya pazarının potansiyeline işaret eden Avva Başkanı Volkan Atik ise mağazalaşmaya büyük önem verilmesini istedi. Atik, 2014’te kendilerinin de mağazalar açacağını duyurdu.
İHKİB’den Tasarım Üniversitesi atağı
İhracatın geldiği noktada tasarımın önemine bir kez daha vurgu yapan İHKİB Başkanı Tanrıverdi, her sektöre hizmet verecek bir Tasarım Üniversitesi kurmayı planladıklarını da açıkladı. Tanrıverdi, tekstil sektörüne yıllardır hizmet veren İstanbul Moda Akademisi’nin böyle bir üniversiteye rahatlıkla dönüşebileceğini belirtti.
Serhat ALİGİL - BUGÜN GAZETESİ