Whatsapp Tekstil Kursları Destek Hattı

İtalya’dan deri ustası getirtelim

 

Deri sektörünün 3 yıldır ihracatı yüzde 18’e varan oranlarda artarken, ihracattan aldığı pay ise yüzde
1’ler seviyesinde kalıyor. 2011 ihracatı 1.4 milyar dolar olan sektörün 2023 hedefi ise 10 milyar dolar olarak belirlendi. Sektörün büyük sanayi boyutunu temsil eden ve ayakkabbı,çanta, konfeksiyon üretimi için ihtiyaç duyulanderiyi işleyen tabakhanelerin temsilcisi TürkiyeDeri İşverenleri Sendikası
(TÜDİS) ise hedefe ulaşılamayacağını düşünüyor. TÜDİS Başkanı Burak Uyguner, “Sektörün mevcut altyapısı buna uygun değil. Üretim kalitesinin artması gerekiyor. İyi teknik elemanlara sahip olmalıyız. Bu işte ustalar çok önemli. Kriz nedeniyle Avrupa’da bu işin merkeziİtalya’da tabakhaneler ardı ardına kapanıyor. Bu işin en iyilerini çıkaran İtalya’dan usta getirtelim” diye konuştu.
Kriz koşulları nedeniyle bir İtalyan deri ustasının Türkiye’de aylık 3 bin Euro’ya çalışmayı kabul
edeceğini söyleyen Uyguner, “Hangi ham deriden ne yapılır onu çok iyi biliyorlar. Tabakhane makinelerini ve kimyasallarına çok hakimler. Dünya pazarlarını da iyi bildikleri için hangi ülkeye ne gider hesaplayabiliyorlar”  dedi. Türk çantası ve ayakkabısının dünyada tanınmadığını, sadece konfeksiyonun bilindiğini söyleyen Uyguner, “Döşemelik deride varlık bile gösteremiyoruz. İtalyanların bilgi birikiminden
yararlanarak bu alana da sektör olarak girebiliriz. 10 yılda gösterebileceğimiz aşamayı sağlarlar” ifadesini kullandı.

‘Lojistikçiler fabrikaları depo yaptı’
Dericilere özel açıldıktan sonra kapanan ve taşınan fabrikalar nedeniyle diğer sektörleri de kabul eden İstanbul Tuzla Deri Organize Sanayi Bölgesi’nde 1993’te 153 derici varken, artık 40 tane olduğuna dikkat çeken Uyguner, “Metrekare fiyatlar 400-500 dolara kadar çıktı. Sonuçta iPad yapmıyoruz. İstanbul’da üretim artık patronu da işçiyi de tatmin etmiyor. İşçiye verebildiğin aylık 1500 TL sonuçta. Bursa ve Gerede’de bu iş büyüyor. Uşak daha fazla ilgi görüyor. Ben de yeni yatırımımı Bursa’ya yapıyorum” dedi. Uyguner, eski deri fabrikalarının Tuzla’da lojistikçilere metrekaresi 4-5 dolardan depo olarak kiralandığını belirtti.

‘Audi ve Porsche’ye deri verebilmeliyiz’
Dericilikte en zor işin otomotiv döşemeciliği olduğunu kaydeden Uyguner, “Yaz-kış korkunç sıcaklık farkına, kirlenmeye, ağırlığa, darbeye dayanabilmeli ve bunu 15 yıl sürdürebilmeli. İsveç, Almanya ve
Avusturya’da Audi, Porsche, Volkswagen ve Mercedes’in derisini yapan firmalar var.Türkiye’de de
sektör bunu yapabilir hale gelmeli” dedi. Kendi firmasının ABD’li otomotiv döşeme derisi toplayan bir  gruba mal verebilmek için 2 yıldır uğraştığını anlatan Uyguner, sektörün nitelikli işlere yönelmesi gerektiğini vurguladı.

‘FABRİKALAR DA UCUZA SATIŞA ÇIKTI’
Üretim altyapısını gelişirmek için İtalya’dan fabrika da satın alınıp Türkiye’ye getirtilebileceğini kaydeden Uyguner, “Geçen ay İtalya’daydım. Kriz yüzünden kapanmış iki tabakhane dolaştım. 
Türkiye’de onları kurabilmeniz için 4-5 milyon Euro harcamanız lazım. Adamlar 800 bin Euro’ya satıyorlardı. Bir tanesinde ‘400 bin Euro olur mu?’ dedim. Pazarlığı kabul etti” dedi. İtalya’da
simsarların ortaya çıktığını ve fabrikaları parçalayıp dünyanın dört bir yanına gönderdiğini söyleyen Uyguner, “Bir fabrika satın alıp İtalya’da üretime devam etmeye çalışmak işçilik maliyetleri bakımından çok zor” ifadesini kullandı. Deride dünyada söz sahibi olmaya başlayan Brezilya’da tabakhanelerin başına İtalyanların geçtiğini ifade eden Uyguner, “Çin de söz sahibi oldu ama onlar
kaliteli değil Timberland, Nike, Adidas gibi markaların ihtiyacını karşılıyorlar” diye konuştu.