Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Ender Yazıcıoğlu, ihracat rakamlarındaki artışın bavul ticaretinin kayıt altına alınmasından kaynaklandığını belirtti. Yazıcıoğlu, ayakkabı sektörünün tek çıkış yolunun moda ve tasarım ağırlıklı ihracat olduğunu bildirdi.
Başta Çin olmak üzere Uzakdoğu'dan gelen ucuz ayakkabı yüzünden pek çok işletmenin kapandığı ayakkabı sektöründe firmaların piyasalarını kaybetmemek için zararına ihracat yaptıkları bildirildi.
AYSAD Başkanı Ender Yazıcıoğlu, 2007'nin ilk 6 ayında ayakkabı ihracatının 113 milyon doları geçerek yüzde 47,5'lik bir artış yakaladığını, buna karşın ithalatın ise 232 milyon dolara ulaştığını ifade etti.
Yazıcıoğlu, bavul ticaretinin resmi ihracata dönüşmesinin söz konusu artışta büyük payı olduğunu vurguladığı konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Yılın ilk altı ayında 232 milyon doları aşan ithalatın artış hızı sadece yüzde 6,1 oldu. Bunun anlamı şu: İthalat cenneti olarak görülen ülkemizde piyasa öylesine daralmış ki, bu kadar avantajlı olmalarına rağmen ithalatçılar da üreticimizin gördüğü kötü rüyaları görmeye başladılar. Bu kadar değerli YTL ile ülkemizdeki üretimin önünde duran zorluklar ve maliyet artışları üretimdeki kârlılığı alıp götürdü. Hatta birçok firmamız zarar etmesine rağmen piyasasını kaybetmemek için özveri ile ihracat yapıyor.”
Yazıcıoğlu, ayakkabı yan sanayi ithalatındaki artışın ise yüzde 26,8'den yüzde 119'a çıktığını vurgulayarak, "İthal yan sanayi ile gerçekleştirdiği üretimi ihraç eden firmalarımız bunu bir avantaj olarak kullanabilirler. Ancak iç pazara yönelik satışlar küçük ve orta boy ayakkabı üreticisi ile ayakkabı yan sanayi için gerçek bir tehdit oluşturuyor” dedi.
Kapasitemizin yarısını kullanıyoruz
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Oğuz Satıcı ise, Türk ayakkabı sektörünün yıllık 400 milyon çift üretim kapasitesi bulunduğunu, ancak 200 milyon çift üretim yapıldığını söyledi. Dünyaya açılan Türk ayakkabı sektörünün bu atıl kapasiteyi kullanarak çok daha fazla ihracat gerçekleştirebileceğini vurgulayan Satıcı, “Katma değeri yüksek, moda ve tasarım yanı ağır basan üretim ile ayakkabı sektörümüz dünya pazarlarında daha fazla yer alacaktır. Ayakkabıcılarımızın başarılı olmaları için elimizden gelen her türlü desteği kendilerine vereceğiz” dedi.
Gelecek üst segment üretimde
Türkiye Ayakkabı Sektörü Araştırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı (TASEV) Başkanı Yalçın Egemen de konuşmasında, sektörün yetişmiş eleman sorununu çözmek için büyük çaba harcadıklarını bildirdi.
Türk ayakkabı sektörünün geleceğinin ucuz ayakkabıdan çok kaliteli üretimde ve üst segmentte olduğunu vurgulayan Egemen, bunun için iyi yetişmiş kadrolara ihtiyaç olduğunu aktardı. Yalçın Egemen, hem TASEV Anadolu ve meslek liseleri hem de Ayakkabıcılık Eğitim Enstitüsü ile sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikli eleman ihtiyacını karşılamaya çalıştıklarını bildirdi. Egemen, bu kurumlara kayıtların devam ettiğini, gençleri iyi bir mesleğin beklediğini sözlerine ekledi.