Nurhan Türkbay: Önce şirketten başlamalıyım. Grup şirketlerimizin en büyüğü Patrol Makina 1983'ten beri alanının en büyüklerinden biri olarak faaliyet göstermektedir. Ikinci büyük şirketimiz olan ve şu an faaliyetine devam ettiğimiz Patrol Tanıtım ise 1987 yılından beri faaliyet göstermektedir.
Aile şirketi olan grup şirketlerimizin faaliyet alanı matbaa,ambalaj makinesi ihracat ve ithalatı olup bu alanlara zaman içersinde Restaurant-Eğlence sektörü ve son olarak da taslama kutu sektörünü iştiraklerimize dahil etmiş durumdayız.
Bu çerçevede aile şirketlerimizde, ailenin en küçük üyesi olarak Üniversite öğrenimini bitirip, 5 yıldır çeşitli görevlerde bulunup adaptasyon ve oryantasyonumu tamamladıktan sonra, 2 yıl önce Patrol Pack&Box'ın başına geçmiş bulunuyorum.
matbaa&teknik: Patrol Pack&Box hakkında bilgi verir misiniz? Kuruluşundan bu yana geçen süreci anlatır mısınız?
Nurhan Türkbay: Patrol Pack&Box son 2,5 yıldır faal olarak taslama kutu üretimi yapmaktadır. Makine ithalatı ve ihracatındaki tecrübelerimiz, kutu üretimi faaliyetimize fazlasıyla ışık tutmuştur. Makine alanındaki uzun yıllara dayanan portföyümüzle, sektörde alışılagelmişliğinin dışındaki makinalaşmamızı kolaylaştırmış, senkron ve otomatik kutu üretimini sağlayan ender tesislerden birini bünyemize kolayca dahil etmemizi sağlamıştır.
Patrol Pack&Box, makine üretimine dayalı olduğu için minimize hata oranı ve günlük yüksek üretim kapasitesi sayesinde sektörde hızlıca yerini alabilmiştir. Alanında tecrübeli ekibin yanında, henüz kullanmaya gerek görmediğimiz iki makinemiz hariç günlük 12.000 adet üretimi tamamlanmış, sıfır hata kutu üretimini sağlayabilmektedir. Diğer makineleri devreye soktuğumuzda üretimimiz 20.000 ad/gün kapasitesine dayanmaktadır ki, bu potansiyelde alım yapan firmalar ne yazık ki az. Kısacası yarı kapasite çalışmamız ile bile, şu anda sektörde yüksek adet alım yapan firmaların %80'i ile çalışmaktayız. Kısa sürede satış portföyümüze Özdilek, Taç, Karaca Home, KS Games, Nanohair ve birçok ev tekstil firması ve hazır giyim markasını dahil ettik.
matbaa&teknik: Patrol Pack&Box'ın sektördeki yeri nedir?
Nurhan Türkbay: Patrol Pack&Box olarak, üretim kapasitemiz ve makine parkurumuz sayesinde hatasız kutu üretimi sağlamamız ve sektörde yenilikçi teknolojiyi kullanmamız üretim maliyetleri düşük ve terminine sadık bir şirket profili oluşturmamızı sağlamıştır. Kuşkusuz, bu profilimize tedarikçisi olduğumuz firmaların memnuniyetlerinin katkıları yüksektir.
Şirket olarak, pazarı kategorize edip, bulunduğumuz basamak olan ev tekstil sektöründe aranılan kutu firması olarak konumumuzu daha da sağlamlaştırdıktan sonra, diğer sektörlerdeki konsantrasyonumuzu kuvvetlendirme planımız mevcut. Kısaca step by step büyüme hedefimiz var.
matbaa&teknik: Üretimde kullandığınız teknoloji ve ayrıcalıklarınızdan bahseder misiniz?
Nurhan Türkbay: Sektörde, orijinal makine ile üretim yapan firmalar ne yazık ki az… Bu, sektörün genelini ilgilendiren bir problem olarak karşımıza çıkıyor. İnsana dayalı yapılan üretimlerdeki hatalar, toplamda "taslama kutu" kalitesi olarak algılanmaktadır. Dolayısıyla, taslama kutu kalitesi tartışılacak konuma gelmiş ve pahalı algısı oluşturulmuştu. Bizlerle çalışan firmaların bu algısının bizlerle değiştiğini gözlemlemekteyiz. Teknoloji bugün sadece farklılık, yenilikçilik olarak algılanmamalı, bu üretim kalitenizden kapasitenize, maliyetlerinizden, işçilik avantajlarınıza kadar tüm alanlarla direkt ilgilidir. Sektörün kendini teknolojik olarak yenilemesi gerektiğini düşünüyoruz.
matbaa&teknik: Yurtiçi ve yurtdışı pazarlardaki satış ve pazarlama politikanız hakkında bilgi verir misiniz?
Nurhan Türkbay: Diğer soruda da belirttiğimiz gibi, sektörü kategorize etmek hizmet anlayışımızın bir parçasıdır.
Her sektörden çeşitli firmaların olmasından ziyade, adım adım, önce ev tekstil markalarının neye ihtiyacı olduğunu anlamak ve buna göre üretimi planlamak, daha sonrasında ise, üretim modelini yerleşik hale getirdikten sonra yeni sektörlerde aynı modeli uygulamak vezgeçilmez kalite standartlarımızdan biridir. Bu sayede kemikleşen müşterinizin ileriye daha da güvenle baktığını gözlemliyoruz. Yurtiçinde amacımız sindirirek büyümek. Yurtdışı satışlarla ilgili, makinede edindiğimiz tecrübeler fazlaca mevcut. Dolayısıyla, şu anda kutu üretiminde öncelikli olarak iç pazara odaklanmış durumdayız.
Önceliğimiz olmamasına rağmen, bir iki talebi değerlendirmek durumda kaldık. Aracı firmalar vasıtasıyla, dış pazarda birkaç önemli markanın kutusunu üretmiş olduk. Yurtdışı satışlar bizler için 2 yıl sonra oturmuş olabilecek bir pazar konumundadır.
matbaa&teknik: Sektörün büyümesine ve gelişmesine katkıda bulunacağını düşündüğünüz tavsiye ve önerileriniz nelerdir?
Nurhan Türkbay: Öncelikle, yüksek fiyatlarla, kalite ve üretim hızı gözetilmeksizin iş alan firmaların, sektörün geneline ve geleceğine etki ettiklerini unutmamaları lazım… Teknolojik yatırımı yapmaları öncelikli önerimizdir. Öngörümüz, teknolojik yatırım yapmayan firmaların orta vadede sektörde kaybolacaklarıdır.
Küçük bir anekdot vermem gerekirse, Ayakkabı Fuarı'na gerçekleştirdiğimiz katılım sırasında, taslama kutunun aslında her firma tarafından istendiği ancak, fiyatlarının yüksek olduğunun bilindiğini ve terminlere uyulmadığını üzülerek gördük. Firmalarla yapmış olduğumuz görüşmeler neticesinde, doğru işin bu şekilde olmadığını görmeleri üzerine, ticarete sıcak olduklarını gördük. Dolayısıyla, imaj düzeltme işinin hepimizin ortak görevi olduğu kanısındayım.
matbaa&teknik: 2012-13 yılı firmanız açısından nasıl geçti? 2014 yılı ile ilgili düşünceleriniz nelerdir?
Nurhan Türkbay: 2012 yılını hazırlık yılı olarak değerlendiriyoruz. 2013 yılında ise, ilk hedef olarak belirlediğimiz sektör olan Ev Tekstili sektöründe büyük firmaları bünyemize adapte ettik. 2014 yılını ise, önce sektör sağlamlığını sağlayıp sonrasında, yılın ikinci yarısında ikinci hedefimiz olan hazır giyim ve kuyum sektörlerinde çalışmalarımız olacak.
matbaa&teknik: Hedefleriniz nelerdir? Bu hedefler doğrultusunda 2014 yılında yeni projeleriniz olacak mı?
Nurhan Türkbay: Hedeflerimiz önümüzdeki yıllar içinde, sektörün en iddalı kutu üreticisi olmak yönündedir. Buna göre makine yatırımımız zaten hazır… Parkurumuzun yarısını kullanmamıza rağmen sektörde daha fazla yüksek adette kutu alabilecek müşteri azlığı sıkıntısını şu anda yaşamaktayız. Yeni projelerimiz kapsamında ise, daha az kutu ihtiyacı olan firmaları da üretim modelimize yerleştirmek ile ilgili çalışmalarımız olacak. Bu sayede organize alım yapan firmaların az olmasını tolere etmeyi planlıyoruz.
matbaa&teknik: Üretim sürecinizde doğayı korumak adına ne gibi tedbirler alıyorsunuz?
Nurhan Türkbay: Bu konu, önem verdiğimiz konular arasında, hatta başlarında gelmektedir. Üretim aşamasında kullandığımız ürünlerin doğa dostu olmasına önem veriyoruz. Kullanmak zorunda olduğumuz yapıştırıcıları kimyasal yerine hayvansal orijinli olarak seçmekteyiz. Üretimden artan kağıt ve mukavva artıklarını ise ayrıca muhafaza edip geri dönüşüme kazandırmaktayız.
matbaa&teknik: Üretim kapasiteniz sizce yeterli mi? Artırmayı düşünüyor musunuz?
Nurhan Türkbay: Yukarıda da fazlaca bahsettiğimiz üzere şu anda kapasitemizi dolduracak organize alım yapan firma ne yazık ki yok. Ancak sektör bu yönde gelişme sağlarsa yatırım bizler için makine ticareti yapmamızdan kaynaklı kolay durumdadır.
matbaa&teknik: Sektöre vermek istediğiniz bir mesajınız var mı?
Nurhan Türkbay: Sektöre teknolojik altyapı ve maaliyetlerini gözden geçirme önerilerimiz olabilir. Bu sayede toplamda taslam kutu işi ile uğraşan tüm firmalar faydalanacaktır. Zira üretim maaliyetlerimiz diğer firmalar tarafından bilindikçe rakiplerimiz rahatsızlık duyup otomatikman marjlarını gözden geçirmek zorunda kalacaklar.