Türkiye'nin küresel markalarından biri Tarkan'dır. Özellikle Rusya'da pekçok takipçisi vardır.
Narenciye Tanıtım Grubu, bu ilgiden dolayı geçmiş yıllarda Tarkan'lı reklamlarla Rusya'da Türk portakal ve limonunu tanıtmayı hedeflemiştii. Bu reklamların ne kadar başarılı olduğunu Tanıtım Grubuna sormak lazım. Ancak, bu yöntemin tekstilde başarılı olduğunu gördüm. Özellikle de Dosso Dossi Fashion Show'da büyük başarı sağladı.
Dosso Dossi Fashion Show kendine has bir yöntem geliştirerek bunun patentini aldı. Yılda iki kere Rusya'dan alıcıları Antalya'ya getiriyor. Hem sergi ve satış yapmanın yanı sıra, onların seveceği ses getirecek sanatçılarla da keyifli anlar yaşamalarını sağlıyor.
Bu tarz bir ticaret kendine has. Öyle ki yöntemin taklitleri yapıldı ama Yargıtay, patenti alınmış bu ticari uygulama için taklidine izin vermedi.
Buna 'İş Tatili' veya 'Show Business' diyebilirsiniz. Sonuçlarına baktığımızda durumdan herkesin memnun olduğunu görüyoruz.
İş modeli, İstanbul Laleli›den çıktı. Eraslan Grubu, Laleli›ye gelen başta Rus müşterilerine ürünleri nasıl ulaştıracaklarını düşününce; kışın soğuk günlerinde onları Türkiye›ye çekmenin yolunu buldular.
Sadece kendi ürünlerini değil, komşularının ürünlerini de sergilemekle yeni bir iş modeli de ortaya çıkmış oldu.
Laleli'deki yüzlerce marka yılda iki kere yeni modellerini burada sergiliyor. 6 bini aşkın yabancı alıcı, hem gelecek sezonun bağlantılarını kuruyor, hem de piyasadaki ürün çeşitlililğini görüp, modanın izlerini takip etmiş bulunuyorlar.
İş bununla da sınırlı kalmıyor. Gelen sanatçılar sadece Türkiye›deki magazin basınına yansımıyor. Geçen iki yıl «Kızıl Ajan» lakaplı Anna Chapman gösterinin önündeki isimdi. ABD›de ajanlık yaptığı gerekçesiyle tutuklanıp Rasya›ya iade edilmesiyle şöhret bulan Anna Chapman, Türkiye›deki kadar Rusya basınında da ön sıralarda yer aldı. Haliyle moda gösterisi kadar Antalya da haberlerde yer alıyor.
Bu yıl da dünyanın kendinden en çok bahsettiren mankenlerinden Miranda Kerr, gösterinin yıldızıydı. Yanında Tarkan konseri de olunca, bütün yabancı müşteriler için vazgeçilmez bir hafta oldu.
Organizasyonu yapan işadamı Hikmet Eraslan, her yıl yüzde 30 büyüdüğünü söylediği etkinlikteki ilgiye nasıl cevap vereceklerini araştırdıklarını belirtiyor. Eraslan Grubu, Dosso Dossi adıyla otel zincirine girmesi, villa inşaatına başlaması da bu açılımlardan ve taleplerden kaynaklanıyor.
İşin bir de Laleli tarafı var. Laleli İşadamları Derneği (LASİAD) Başkanı Gıyasettin Eyyüpkoca ile görüştüm. Sadece Rusya değil, komşu ülkelere ihracattaki durumu ve yeni pazarlar hakkında konuştuk.
Laleli, 30 yıldır yeni pazarların bir barometresi niteliğinde. Rusya'da pazar yapısının değiştiğini belirten Eyyüpkoca, kredi kartlarının yaygınlaşmasıyla Rus müşteriler artık nakit alışverişten kaçınıyor. Buna bağlı olarak Türk ihracatçılar yeni yöntemler arıyorlar.
Malum, Moskova'daki Pokrovsky Hali geçen yıl kapatılmıştı. Türkler ihracatçılar şimdi Rostov'da yeni bir hal oluşturmak için girişimde bulunuyorlar.
LASİAD başkanına göre, bunun yanı sıra birkaç yıldır Libya'dan yoğun ziyaretçi alan Laleli'ye Mağrib ülkelerinin yanı sıra Nijerya'dan da müşteri gelmeye başladı. Nijerya başta olmak üzere Batı Afrika, Türkiye'nin yeni açılım bölgesi olmaya aday. Daha önce 'Sahra Altı' bölgesiyle ilgil olarak burada bir yazı yazmıştım. Sadece Afrika değil, diğer kıtalar için de yeni açılımlara ihtiyacımız var.
Aslında bu süreçte Laleli'deki yapısal değişikliğe de dikkat etmek gerekiyor.
Bir taraftan Marmaray'ın Yenikapı çıkışı dünyanın en yoğun insan trafiğini ortaya çıkaracak. Bölge yeniden şekilleniyor. Birkaç yıldır Laleli'deki otel inşaatları sadece müşteri profilini değil, statülerini de farklılaştırıyor.
Bununla birlikte Kumkapı'da Afrikalılar ile Ortadoğulular yeni bir getto oluşturmak üzereler. Tarlabaşı'nın kentsel dönüşüme girmesi, buradaki Afrikalıları Kumkapı'ya çekmiş görünüyor. Bu durum sadece iş yapma biçimini değil, asayişi de ilgilendiriyor. Dikkat edilmeli...
Değişiklikler, farklılıklar bitmez ve buna cevap vermemiz gerekiyor. Bunu Tarkan ile mi yaparız, yoksa başka bir sanatçı mı buluruz bilemem. Ancak eski yöntemleri herkes biliyor ve küresel rekabetin yoğunlaştığı noktada ürün ve fiyat kadar hizmetin de farklılaşması gerekiyor.