Türkiye’de büyüyen teknoloji ve cep telefonu pazarı, aksesuarı da geliştiriyor. Kılıflar, kırılmaz camlar, ekran koruyucular, koruma kapakları, bluetooth kulalıklar, batarya, şarj cihazları, klavye, fareler...
Herkes binlerce TL ödediği elektronik cihazını dış etkenlere karşı korumak istiyor. Aksesuar sektörü koruma amaçlı gelişiminin yanında son dönemde Moda kavramlarıyla da anılmaya başladı. Herkesin tarzını yansıtan ve kıyafetiyle uyumlu aksesuar arayışı var... Dünyada aksesuar pazarında daha çok Uzakdoğulu üretici ağırlığını görüyoruz. Başta cep telefonu üreticileri olmak üzere markaların kendi orijinal ürünleri bulunuyor. Ancak daha çok yüksek fiyatlı olan bu ürünlere alternatif onlarca çeşit farklı fiyat segmenti ve kalitede alternatif var. Uzakdoğu’da üretilen bu ürünler, Türkiye’de de pazara hakim.
2 milyar TL’lik pazar
Ancak teknoloji aksesuarında yerli üreticiler de son dönemde atağa kalktı. Türkiye’de, cep telefonu aksesuarının sürücü gücünü oluşturduğu sektör 2 milyar TL’lik büyüklüğe ulaşmış durumda. Bunun yaklaşık yüzde 10-15’ler civarında bir bölümünün yerli akseuardan oluştuğu tahmin ediliyor. Türkiye daha çok deri kılıf üretiminde öne çıkıyor. Tekstil ve deride iyi olan ülkemizde bu alanda aksesuarlar üretiliyor. Hatta Apple, Samsung gibi büyük markalar özellikle deri aksesuarları için Türkiye’yi tercih ediyor.
Türkiye’de yerli aksesuar denince ilk akla gelen markalardan biri Tesan. Ttec markasıyla ürünler üretiyor. Tesan’ın Genel Müdürü Rüştü Arseven, Türkiye’de mobil aksesuar pazarının kesin olarak ölçülemediğini ancak tahminen 2 milyar TL’lik bir büyüklüğü bulunduğunu söyledi.
Türkiye’de mobil aksesuar pazarı dört grupta değerlendiriliyor. Bunlardan ilki mobil cihaz üreticilerinin kendi orjinal ürünleri. İkincisi kalite standartlarına uygun üretilen, yasal ve teknik değerlendirmelerden geçmiş markaların ürünleri. Üçüncü ve dördüncü grup ise daha çok kayıtsız, markasız ya da kopya ürünler. Bu dört kategori Türkiye mobil aksesuar pazarını oluşturuyor.
‘Ülkemizde üretim artmalı’
- Aksesuar sektörünün önemli oyuncularından Aksoy Bilişim Dış Ticaret’in kurucusu Osman Aksoy da, Türkiye’de 20 milyar TL büyüklüğündeki elektronik pazarının yüzde 5-10’unu aksesuarın oluşturduğunu söyledi. Aksoy, “Bu da 1-2 milyar TL’ye denk geliyor. Sadece cep aksesuarı, kulaklık, powerbank, kılıf ve şarj cihazı 600-700 milyon TL’yi kapsıyor. Pazarın yüzde 65’i cep, geriye kalanı bilgisayar aksesuarlarından oluşuyor” dedi.
- Aksoy’a göre, Türkiye’de aksesuar olarak en çok ekran koruyucu ve kılıf satılıyor. Powerbank modası da devam ediyor. Bunları araç şarjı ve duvar şarjı takip ediyor.
- Türkiye’nin deri kılıf üretiminde güçlü olduğunu da dile getiren Aksoy, “Ancak ülkemizde çok fazla üretim yok. Şartlar oluşursa, devlet bu alanda yerli üretimi teşvik ederse bu alan daha da gelişir. Pazar ne kadar büyürse burada üretim yapmak o kadar karlı hale gelir. Biz de ileride şartlar uygun olursa üretim yapmayı düşünebiliriz” diye konuştu.
Yasa dışı sorunu var
Rüştü Arseven’e göre, sektörü olumsuz etkileyen en önemli konu yasal olmayan yollarla ülkemize getirilen isimsiz ya da sahte ürünler. Bu ürünler hem kullanıcı sağlığını hem de ekonomiyi tehdit ediyor. Arseven, yerli olarak tanımlanacak aksesuarların hepsinin deri kapak, kılıf gibi ürünlerden oluştuğunu belirtti. Arseven, yerli aksesuar oranının artırılması için de öncelikle pazarın garantisiz, gayri resmi yollarla ithalatı yapılan ürünlerden temizlenmesi gerektiğini vurguladı. Arseven, yıl sonu için aksesuar pazarıyla ilgili de, “Bugüne kadar dünyada aksesuar pazarı çok hızlı büyüdü. Bundan sonra da yıllık yüzde 10’lar civarında büyüyeceğini düşünüyoruz” dedi.
Arseven, aksesuarda trendlerle ilgili de şunları söyledi: “Akıllı telefonların hayatımıza girmesi ile birlikte ‘şarj’ kullanıcılar için çok büyük bir sorun haline geldi. Bu nedenle şu an pazarda en çok rağbet gören ürünler taşınabilir şarj cihazları olmak üzere seyahat ve araç şarj cihazları. Bunları ekran koruyucular, bluetooth kulaklıklar ve koruma kapakları takip ediyor.”
Kablosuz trendi geliyor
Teknolojinin diğer alanlarında olduğu gibi aksesuarda da yeni trend kablosuz cihazlar üzerine. Şarj cihazları kablosuz olacak. Üzerine telefonu konunca şarj edecek. Hiçbir şekilde kablo kullanmadan yaşam devam edecek. Yine bu cihazlar elektriğe bağlanacak ama telefonlar için kablo gerekmeyecek. Evde, arabada ve ofiste kablosuz şarj ünitesi olacak. Kişi bulunduğu her mekanda telefonunu bu cihazların üzerine koyup şarj edebilecek. Böylece 24 saat kabloyla muhatap olmak zorunda kalınmayacak. Powerbank’lara bağlantıda da kablo olmayacak. Kablo enflasyonu sona erecek.