Avrupa`da yaşanan dalgalanma Türk hazırgiyim firmalarını harekete geçirdi.
Kiğılı, Sarar, Damat, Ramsey, Süvari gibi Türkiye`nin büyük markaları kriz bitmeden şirket satın alma veya kendi isimlerini dünyaya duyurma telaşına düştü
Kriz nedeniyle yüzlerce fabrika ve markanın satılığa çıktığı Avrupa`da son bir yılda 50`nin üzerinde tesis satın alan Türk kimyacıların gerçekleştirdiği yatırım atağı tekstilcilere de örnek oldu. Kriz sona ermeden kelepir fiyatına büyük ve orta ölçekli marka satın alma atağına giren yerli tekstilciler krizi fırsata çevirmenin son şanslarını değerlendirmek için önemli markaları yakın takibe aldı.
Fırsatı kaçırmayalım
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Cem Negrin, başta İtalya, Fransa ve İspanya olmak üzere pek çok AB ülkesinin giyim sanayicileri derneği ile irtibata geçtiklerini anlatarak, satılık olan yüzlerce irili ufaklı markaları listeye aldıklarını söyledi. Negrin şöyle devam etti:
"Spekülasyona yol açmamak için isimleri veremiyoruz. Üyelerimiz bu markaları yakın takibe aldı. Yıl sonuna kadar birkaç marka satın alma haberleri duyacaksınız. Ancak AB`deki kriz en geç 2 yıla kadar biter. Şu an 50 milyon euroya alınacak bir marka kriz bittikten sonra iki üç katı fiyatına çıkabilir. Bu fırsatı kaçırmamalıyız. Cazip olan en az 100 mağazalı büyük markalar. Flo`nun, İtalyan ayakkabı devi Lumberjack`i satın alması güzel bir örnek."
Sarar `büyük` peşinde
Sarar Giyim Başkanı Cemalettin Sarar, Avrupa`daki yatırım fırsatlarını her an değerlendirmeye hazır olduklarını belirtti. Büyük ama tozlanmış bir marka aradıklarını aktaran Sarar, "Cazip bir ortam yakalarsak grup olarak almak istiyoruz. Sadece Avrupa`da değil Asya`dan Ortadoğu`ya kadar dünyada ciddi fırsatlar var. Dönem satın alma ve yatırım yapma zamanı. Avrupa`da şu an 21 mağazamız var. Bu yıl yaklaşık 20 mağaza daha açacağız. 2020`ye kadar AB`de ve ABD`de 100`er mağazaya ulaşacağız. Bir mağazanın yatırım maliyeti ortalama 300 bin euro" diye konuştu.
Süvari her an tetikte
Süvari Giyim Başkanı Ahmet Coşkun, 2016`ya kadar yurtdışında mağaza sayılarını 120`ye 2023 yılına kadar 650`ye çıkarmayı hedeflediklerini anlattı. Coşkun, "Şu ana kadar fiyatlar yüksek diye AB`ye yatırım yapamamıştık. Ancak krizin etkisini fırsata çevirerek kısa dönemde Avrupa`da bir markayı komple satın almayı planlarımız arasına koyduk. Görüşmelerimiz aralıksız sürüyor. Biraz da kiralar düşerse o zaman AB ülkeleri herkes için uygun bir yatırım bölgesi olacak. Biz de bunun finansal ve alt yapı hazırlıklarını sürdürüyoruz ve fırsat kolluyoruz" dedi.
Damat şimdilik temkinli
Damat Tween Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, AB kaynaklı her gün yeni bir satın alma ya da işbirliği teklifleri aldıklarını kaydetti. Fırsatları incelediklerini ifade eden Orakçıoğlu. özellikle İtalya`da pek çok büyük marka arayış içinde olduklarını bildirdi. Orakçıoğlu şunları söyledi:
"Alacağınız markanın tüm yükünü de sırtlamış olacağınızdan biraz temkinliyiz. Şu an için kendi markamızı dünyaya duyurmanın peşindeyiz. Ancak dördüncü çeyrekle birlikte sektörde şirket evlilikleri ya da satın almalar duymaya başlarız. Damat olarak büyümemiz devam ediyor. Bu yıl ciroyu 200 milyondan 260 milyon TL`ye çıkarmayı hedefliyoruz."
Kiğılı`nın gözü AB`de
Kiğılı Genel Müdürü Hilal Suerdem, Kiğılı`nın her yerde rekabete hazır olduğunu ifade etti. Suerdem, "Biz kendi markamızla AB`de büyümek istiyoruz. Şu an Avrupa`da dört adet kornerimiz var. Bu arakamı bu yıl 14`e çıkaracağız. Avrupa`da orta vadede 80 franchise`a ulaşacağız" dedi.
Ramsey markasını dünyaya tanıtacak
Kısa süre önce Liverpool futbol takımına giyim sponsoru olan Ramsey de kendi ismini dünya markası yapma derdinde. Ramsel İcra Kurulu Başkanı Hüseyin Doğan, başta Rusya, Kafkaslar, Kuzey Afrika ve Ortadoğu olmak üzere Ramsey`in global bir marka olmayı arzuladığını anlatarak, "Beş yıl içinde yurtdışında 125 mağazaya ulaşacağız. Rusya`yı Türkiye`nin ardından ikinci üs ilan ettik. Rusya`da şu an 19 mağazamız var. Ancak Avrupa`daki satın alma fırsatlarını da değerlendiriyoruz" diye konuştu.