Türk ekonomisinin bel kemiğini oluşturan hazırgiyim ve konfeksiyon sektörü, son 10 yılda kimlik değişim çalışmalarına hız verdi. Hızlı teslimat, küçük siparişleri alabilme yeteneği ve kaliteli üretim algısı nedeniyle ‘Dünyanın fasoncusu’ pozisyonunda bulunan Türkiye, artık marka ve tasarım ile ön plana çıkıyor. Birçok Türk markası, sektörün kalbi olarak nitelendirilen ülkelerde adeta gövde gösterisi yapıyor. Bu değişim sürecinin en önemli destekçisi ise şüphesiz İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB)... Uzun yıllar birçok başkan bu birliği çok başarılı bir şekilde yönetti. Nisan ayında ise birliğin başına Mustafa Gültepe geçti. Mustafa başkan ilk röportajını Patron Katı’na verdi... Vizyoner kimliği ve kararlı duruşu ile tanıdığımız Mustafa Gültepe ile sektörün geleceğini konuştuk.
Hazırgiyim ve konfeksiyon üretimi Türkiye ekonomisi için ne ifade ediyor?
Türkiye’mizin kalkınması, halkımızın refah düzeyinin yükselmesi için daha çok katma değerli üretim yapabilmemiz, ürettiklerimizi dünyaya satabilmemiz gerekiyor. Hazırgiyim ve konfeksiyon olarak bu konuda diğer sektörlere deyim yerindeyse fark atıyoruz. 81 ilimizde irili ufaklı 33 bin işletmemizle üretiyoruz. 500 bini üretimde olmak üzere 1,5 milyon çalışanımızla istihdam yaratmada imalat sanayinin ikinci büyük sektörüz. 212 ülkeye 17 milyar dolar ihracat gerçekleştiriyor, ülkemize her yıl net 14 milyar dolar döviz kazandırıyoruz. 2017 özelinde konuşmak gerekirse cari açığın yüzde 30’u tutarında net dövizi ülkemize getirmiş bulunuyoruz.
Başkanlık göreviniz boyunca, bu bahsettiğiniz rakamları nereye taşımayı hedefliyorsunuz?
Başkanlık görevini yürütmekten onur duyduğum İHKİB bu stratejik sektörün amiral gemisi konumunda bulunuyor. 17 milyar dolarlık sektörel ihracatın dörtte üçünü İHKİB çatısı altında yer alan 11 bin 500 civarındaki ihracatçımız gerçekleştiriyor. Dünya ölçeğinde bakıldığında yıllık yaklaşık 500 milyar dolarlık bir hazırgiyim ve konfeksiyon ihracatı hacmi görüyoruz. Türkiye 17 milyar dolarla dünyanın 5. büyük tedarikçisi konumunda bulunuyor ve küresel hazırgiyim ihracatından yüzde 3.4 civarında bir pay alıyor.
İhracatta en büyük pazarımız hangi ülkeler?
Hazırgiyim ve konfeksiyon sektörümüzün en büyük pazarı Avrupa Birliği ülkeleri. 17 milyar dolarlık sektörel ihracatımızın yüzde 71-72’sini AB ülkelerine yapıyoruz. AB’nin ardından Rusya, Ortadoğu ve ABD de önde gelen pazarlarımız arasında yer alıyor. Özellikle ABD sektörümüz için çok önemli. Yıllık 100 milyar dolara yakın hazırgiyim ithal eden ABD’ye Türkiye’nin hazırgiyim ihracatı 560 milyon dolar civarında. Biz bu rakamı bir kaç yılda 1,5 - 2 milyar dolarlar seviyesine çıkarmayı hedefliyoruz.
Türkiye’nin 2023 hedeflerindeki yeriniz nedir?
2023 hedeflerinin yer aldığı İhracat Strateji Belgesi’nde hazırgiyim ve konfeksiyon sektörü için 30 milyar doları doğrudan ihracat, 30 milyar doları da organizatör ülke kimliğimizle olmak üzere toplamda 60 milyar dolarlık bir hedef öngörülmüştü. Mevcut oyun planı ile bu hedefe ulaşılamayacağını gördük.
Nedir bu planın detayı?
Üretimde verimliliği temel alacağız. Lojistik merkez modelini ve dijital tedarik zinciri yönetimini hayata geçirerek değer zincirinin aşamalarını birbirine entegre edeceğiz. İhracat ve hazırgiyim ekosistem koordinasyon merkezi oluşturacağız. Üçüncü adımda tasarımcı-sanayici kazan-kazan işbirliği modelini geliştireceğiz. Dördüncü başlığımızı sektörün küresel arenadaki algısı oluşturacak. Markalaşma stratejik programını, algı yönetimi geliştireceğiz. İhracatta ortalama kilogram birim fiyatını 20 dolardan 30 dolara, markalı ihracatımızı yüzde 10’dan yüzde 25’e, yüksek tasarımlı ürün ihracatımızı yüzde 5’e çıkaracağız.
DÖRT DÖRTLÜK PLAN DEVREDE
Dünya markalarının fason üreticisi kimliğindeydik. Son yıllarda moda endüstrisine dönüşüm sürecini yaşıyoruz?
Tasarımcı ve ihracatçı arasındaki işbirliğini yeni dönemde çok daha yukarılara taşıyacağız. Sektörün en büyük pazarımız olan AB’de bozulan algısını olumluya çevirmek için Dört Dörtlük Plan çerçevesinde girişimlerimizi başlattık. Hazırgiyim ve tekstil endüstrisindeki birlik ve STK başkanları olarak geçtiğimiz günlerde Almanya’yı ziyaret ettik. Almanya tekstil ve hazır giyim sektör temsilcileri, akademisyenler ve moda çevreleri ile görüşmelerimiz oldu. Görüşmelerin ticaretimize olumlu yansımalarını göreceğiz.
2018 YILINDA SEKTÖRDE REKOR BEKLiYORUZ
Sektörde bu yıl nasıl geçiyor? Yılsonunda bizi nasıl bir tablo bekliyor?
2017’nin Ocak-Mayıs döneminde 6 milyar 803 milyon dolar olan ihracatmız, bu yılın aynı diliminde 7 milyar 469 milyon dolara çıktı. Geçen yıla göre artış yüzde 9.8. Önümüzdeki aylarda mevcut tendin devam edeceğini ve bu yılı 19 milyar doların üzerinde bir ihracat ile kapatacağımızı öngörüyoruz. Beklentimiz gerçekleşirse sektörel ihracatta tüm zamanların rekorunu kırmış olacağız.
Koyduğumuz hedeflerin, işimizin kolay olmadığını biliyoruz. Bölgemizdeki jeostratejik gerginlikler başta olmak üzere bir takım gelişmelerin hızımızı kesebileceğini biliyoruz. Ama biz sektörümüze, ihracatçımıza, ülkemize ve kendimize güveniyoruz. Bu özgüvenle yola çıktık. Ortak akıl ve katılımcı bir anlayışla çözülemeyecek hiçbir sorun olmadığına inanıyoruz.
star.com.tr