Whatsapp Tekstil Kursları Destek Hattı

Türk pabucu damdan iniyor!

Türk pabucu damdan iniyor!

Türkiye’de ayakkabı sektörü küllerinden doğuyor. İthalata getirilen vergi sonrasında sektör yatırım atağına kalktı. Yeni tesisler, yeni yatırımcılar ve istihdam artışı derken sektör tatlı bir hareketlenme yaşıyor

Hanife Baş

İthal ayakkabıya getirilen vergi, Türkiye’de yerli üretimi ateşledi. Geçen yıl ağustos ayında uygulamaya konulan vergi, üretimi hareketlendirirken sektörü eski günlerine dönme telaşı sardı.

Cabani Ayakkabı Yönetim Kurulu Üyesi Cem Kubilay Kaban, sektörden elini eteğini çeken firmaların yeni uygulama sonrasında geri dönemeye başladığını belirterek, “Pek çok yatırım için gün sayılıyor. İthalata getirilen ek vergi sonrasında Türkiye’de üretime yönelik yatırımlar patladı. Bu hızla gidilirse Türkiye ayakkabı üretiminde bölgenin en önemli merkezi olacak” dedi.

Sektörün yüzü gülüyor

Türkiye’de vergi gelmeden önce satılan ayakkabıların yüzde 83’ü Uzakdoğu’dan geliyordu. Kaban, şimdi ise durumun tersine dönmeye başladığına dikkat çekti. Kaban, “Sektörden çıkanlar geri geliyor. Hatta başka sektörlerden ayakkabı üretime girmek isteyenler var. Farklı teknolojiye sahip üretim tesisleri kuruluyor. Yeni taban tesisleri, spor ayakkabı gibi yatırımlar yolda. Pek çok uluslararası marka burada üretimi düşünüyor. İthalata vergi devam ederse Türkiye ayakkabıda üretim üssü haline gelecek. Bu gidişle Avrupa’da birinci, dünyanın da en büyük ikinci üreticisi oluruz. Ayakkabı sektörü umutlandı, sektörün yüzü gülüyor.”

Türkiye, ayakkabı üretiminde kapasitesini de tam kullanamıyor. Yeni vergi sonrasında bu kapasitenin artırılması hedefleniyor.

Cem Kubilay Kaban, bu konuda şunları söylüyor: “Ülkemizde ayakkabı üretim kapasitesi yılda 500 milyon çift. Şu anda 280 milyon çift üretim var. Yani kapasitenin yüzde 60’ı kullanılıyor. Ama vergi avantajı bunu daha da artıracak. Sektörün istihdam sayısı da artacak. Şu anda ihracatımızda artı veriyoruz. Sektörün ihracatı 583 milyon dolar. İç pazarda ise yılda 210 milyon adet ayakkabı satışı var. Ayakkabı üretim ve ihracatında şu anda dünyada sekizinciyiz. Üretimde Avrupa’da üçüncüyüz. Beş yılda Avrupa’da birinciliği hedefliyoruz.” Mehmet Kaban tarafından kurulan Cabani, 32 yıldır sektörde. Firmanın ikinci kuşak temsilcisi olan Kubilay Kaban, ayakkabıdaki bu rüzgardan kendilerinin de etkilendiğini dile getirerek, üretim kapasitelerini artırmak için yatırım yaptıklarını, yılda 200 bin çiftlik üretimlerine 90 bin daha ekleyeceklerini açıkladı.

30 mağaza hedefi

Kaban, “Mağaza sayımızı da artıracağız. Şu anda Türkiye’de 8, yurtdışında 12 mağazamız var. Bunu 5 yıl içinde 30’a çıkarma hedefimiz var” dedi.

Cabani, ihracat ağırlıklı çalışan bir firma. Üretiminin yüzde 70’ini kendi markasıyla satıyor. 38 ülkeye ürün gönderiyor. Pek çok büyük markaya da fason üretim yapıyor.

İnternetten satışa başladı

Cem Kubilay Kaban, erkek klasik ve günlük ayakkabıda Türkiye’nin en iyi üreticilerinden biri olduklarını dile getirerek, şunları söyledi: “Kadında da spor günlük ürünler üretiyoruz. Ama erkek ayakkabıda en güçlü üreticilerden biriyiz. Tamamen deri ürünlerimiz var. 135 kişiyi istihdam ediyoruz. Yeni teknolojilerle üretim yapıyoruz. Uzun süre ayakta kalanlar için ökçesi kösele olmayan malzeme kulanıyoruz. Klasik görünümlü konforlu ayakkabılarımız var. Bunlar gerçekten revaçta. İnternet üzerinden de satışa  başladık. Cabani.com.tr üzerinden üç mağazamızdan elde ettiğimiz ciroya ulaşmak istiyoruz. Şu anda satışlarımız iyi gidiyor.”

Erkekte renkli taban, kadında kısa bot Modası

Kaban, ayakkabıda bu yılki modayı şöyle aktardı:

- Bu yıl erkekte lacivert ayakkabı ve renkli taban moda.

- Kadınlarda ise kısa botlar, zımbalı, kemerli aksesuarlı botlar revaçta.

- Türkiye’de kişi başı ayakkabı tüketimi yılda 3 çift, bu rakam ABD’de 7 çift.

- Ülkemizde yılda 280 milyon çift üretim var.

- Yurtiçinde yılda 210 milyon çift ayakkabı satışı var.

- Sektörün ihracat rakamı 580 milyon dolar.

- Üretim ve ihracatta dünyada sekizinciyiz.”

                                                                              Etiketler: ABD,spor,Moda,dolar,Avrupa,Uzakdoğu