Pier Luigi Loro Piana, sahip olduğu en değerli ürününü, Loro Piana'yı Bernard Arnault'un sahip olduğu Louis Vuitton'un içinde bulunduğu LVMH'ye iyi bir fiyata sattı: yüzde 80'i 2 milyar euro. Bu değer sektör ortalamasının 2 katı.
2009 yazıydı. Loro Piana’nın Yönetim Kurulu Başkanı Pier Luigi Loro Piana ile akşam yemeğimizi yerken, birden mavi bir şalla örtünmüş Boğaz’ın sularına uzun uzun baktı. Her zamanki babacan ama bu kez hüzünlü ses tonuyla: “Biz İtalyanlar en çok neye üzülüyoruz biliyor musun? Fransızlar kadar kaliteli ürünler yaptığımız halde, onların sattığı fiyatın ancak 1/3’üne ürünlerimizi satabiliyoruz. Lüks yönetiminde Fransızlardan öğreneceğimiz çok şey var.”
Pier Luigi İtalyanlar adına konuşuyordu ama kendi markası istisnai bir örnekti. Dünyanın en büyük kaşmir kumaş üreticisi ve yün kumaş üretiminde de sayılı oyunculardan biri olan Loro Piana’nın mağazalarında 1000 doları aşkın fiyata kaşmir atkı, 14.000 euroya vicuna ceket, 12.000 euroya rekor incelikte iplikten üretilmiş, Yeni Zelanda ve Avustralya yününden yapılmış (Record Bale) takım elbiseler satılıyordu. Fiyat politikası ve marka değeri olarak kardeşi Sergio Loro Piana ile omuz omuza vererek Hermes ile eşdeğer bir marka yaratmıştı. Birkaç hafta önce İstanbul ’da yediğimiz öğle yemeğinde yine büyük tutkuyla bana işini anlattı. Onu dinlerken, Fransa ’nın en zengini olan, Bernard Arnault’un sahibi olduğu LVMH grubuna markasını satacağını aklımın ucundan bile geçirmemiştim.
Sektör ortalamasının 2 katı
İtalyan ürünlerinin değerinin altında satılmasına içerleyen değerli dostum Pier Luigi Loro Piana, bu kez de sahip olduğu en değerli ürününü, Loro Piana’yı iyi bir fiyata sattı: Yüzde 80’i 2 milyar euro . Loro Piana’ya biçilen bu değer sektör ortalamasının 2 katı. Loro Piana’nın beklenen 2013 vergi öncesi kârının tam 19 katı. (Loro Piana’nın vergi öncesi kârı yüzde 20; bu oran lüks perakendede ulaşılması çok zor bir hedef).
LVMH 2 milyar euro karşılığında grubun mağaza zinciri ile birlikte İtalya ’daki kumaş üretim tesislerini de satın aldı. Şu an grubun cirosunun yüzde 85’inin mağazacılıktan geldiğini ve de Louis Vuitton’un lüks mağazacılığın kitabını yazdığını düşünürsek, (mecazi değil gerçek!), Loro Piana markasının grubun diğer sahip olduğu 13 marka ile birlikte, küresel genişleme stratejisinin önemli bir oyuncusu olacağını bilmek için kahin olmaya gerek yok. Loro Piana’nın kârlılığından da anlaşılacağı üzere, aile bu işi para için yapmadı. Gelenekselliğe, zanaatkârlığa ve de materyal sofistikasyona önem veren kurum kültürünü 150 yıldır bünyesinde barındıran Louis Vuitton’un başını çektiği LVMH grubunun markayı en sağlıklı şekilde büyüteceğine inandıkları için bunu yaptılar. Louis Vuitton’un bu kadar büyük bir bedel ödeyerek aldığı Loro Piana’dan beklentileri yüksek. 6 milyar dolara aldıkları Bulgari ve diğer birçok markadan olduğu gibi. Ancak geçen yıl açıklanan 3.3 milyar euroluk grup kârının yüzde 93’ünün Louis Vuitton’dan geldiğini düşünürsek, Louis Vuitton dışındaki markaların kârlılık ile ilgili sıkıntılarının olduğu da bir gerçek. Yine de Loro Piana’yı almakla ne kadar kârlı iş yaptıklarını zaman içinde göreceklerdir mutlaka.
Loro Piana gibi bir İtalyan devi geleceğini LVMH grubunda görüyorsa, diğer İtalyan şirketleri de bundan bir ders çıkarıp, uygun bir partner arayışına girmeli. Yoksa yarın çok geç olabilir. İtalya’nın lüksü kurumsallaştıracak bir Bernard Arnault’u olmadığı için, lüks İtalyan markaları hâlâ birkaç ailenin tekelinde. İtalyanlar küçük olsun benim olsun zihniyetinden bir an önce kurtulup, yönetim ve kontrolü paylaşacak ortaklar bulmalı.
DÜNYANIN EN BÜYÜK KAŞMİR ÜRETİCİSİ
1800’lü yılların başında kurulan Loro Piana sadece yün alım-satımı yapan bir ticaret şirketi idi. 1900’lü yılların başında yün üretimine de başladılar. 1975 yılında aile çok stratejik bir karar alarak kaşmir işinde büyümeye karar verip, vizyoner bir bakış açısıyla dünyanın en iyi kaşmirini üretmek üzere yola koyuldu. Bugün dünyanın en iyi ve de en büyük kaşmir üreticisi.
Kaan Gökalp/Radikal